Ethics, Sustainability and Social Responsibility:

Water Project at the UANL High School Level

Authors

  • Gerardo Macario Pantoja Zavala Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Omar Alejandro Moreno Garza Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Patricia María Morones Ramírez Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Dámaso Beltrán Zapata Universidad Autónoma de Nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur16a2

Keywords:

Sustainable Development, Water Collection, Environment, Resources, Social Responsibility

Abstract

This project, whose objective is to raise awareness about the correct use and collection of water, seeks to get the student population and the community in general involved in the care of this resource and the environment. It is considered necessary and appropriate to carry out this project in order to to help care for water and overcome the crisis due to water scarcity that occurs in the state of Nuevo León. As mentioned, the state of Nuevo León presents a water shortage crisis, as a consequence of this the communities have had the supply of drinking water in their homes reduced, providing this service for a limited time, this project seeks to Through the collection of rainwater, it is reused for domestic tasks and generates social responsibility committed to the environment. The Methodology used in the research is quantitative and qualitative; the first allowed us to know and retrieve statistics about the student community regarding the use and consumption of water in the UANL facilities, specifically in High School 25 “Dr. “Eduardo Aguirre Pequeno”. Also, analyze the prices provided by Agua y Drenaje de Monterrey, in order to find measures to reduce and reuse water in other areas; On the other hand, the second helped carry out observations and interviews to acquire data about the community with which they want to work. The project, through a pedagogical intervention in the curriculum, seeks to guide students to be committed to society, in addition to getting them involved in the development of innovations to improve the community and acquire values. Likewise, teachers should be guides and motivate students to achieve the objective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agua y Drenaje de Monterrey (s.f.) Agua y Drenaje de Monterrey [ página de Facebook]Recuperado el 25 de mayo del 2021 de https://www.facebook.com/AguayDrenajeMty/

Comisión Nacional del Agua, G. (2021). Información Climatológica por estado. Recuperado el 26 de mayo de 2021 de https://smn.conagua.gob.mx/es/informacion-climatologica-por-estado?estado=n

Díaz, P. (2021). Convocatoria en Reto Urbe Azul. Tomado el 8 de mayo de 2021, de http://www.retourbeazul.mx/

INEGI. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2020). Panorama sociodemográfico de Nuevo León (págs. 9-28). Aguascalientes, Aguascalientes.: Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado el 20 de mayo del 2021, de https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825197926.pdf

Kottak, C. & Murray, W. (2011). Antropología cultural. México, D. F: McGraw-Hill, Interamericana.

Marzano, R. J. y Kendall, J. S. (2007). The New Taxonomy of Educational Objectives. USA: Corwin Press.

MEA, 2009. Evaluación de los Ecosistemas del Milenio. Informe de síntesis

Mercado et al. (2020). Uso de agua en la Preparatoria 25. General Escobedo, Nuevo León, México: UANL.

Naciones Unidas. (1972). INFORME DE LA CONFERENCIA DE LAS NACIONES UNIDAS SOBRE EL MEDIO HUMANO. 16 de mayo de 2021, de Organización de las Naciones Unidas Sitio web: https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/CONF.48/14/REV.1&Lang=S

Naciones Unidas. (2021). La Juventud. 17 de mayo de 2021, de Naciones Unidas Sitio web: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/la-juventud/

ONU, 1972. Declaración de Estocolmo sobre el medio ambiente humano.

Preparatoria No. 25. (2021). Recuperado el 8 de mayo del 2021, de https://preparatoria25.uanl.mx/secciones/nuestro_compromiso_168.php

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, P., & Instituto Nacional de Ecología y Cambio Climático, I. (2021). MEDICIÓN MULTIDIMENSIONAL DE CAPACIDAD INSTITUCIONAL QUE FOMENTE LA ADAPTACIÓN AL CAMBIO CLIMÁTICO EN MÉXICO. Informe final. 2017 (1st ed.). Ciudad de México: PNUD/INECC/Transparencia Mexicana A.C./SEMARNAT.

Sadmnuevoleon, (2017, enero, 30) Institucional Agua y Drenaje, Recuperado el 25 de mayo del 2021 de https://www.youtube.com/watch?v=9VqB4PZbE2g

Servicios de Agua y Drenaje de Monterrey I.P.D. (2021). Recuperado el 25 de mayo del 2021, de https://web.sadm.gob.mx/

UANL SECRETARIA DE SUSTENTABILIDAD. (23 de 05 de 2021). DIAGNÓSTICO SOBRE LA INCORPORACIÓN DEL TEMA SOBRE EL DESARROLLO SUSTENTABLE EN LA CURRÍCULA UNIVERSITARIA. Obtenido de http://sds.uanl.mx/diagnostico-sobre-la-incorporacion-del-tema-sobre-el-desarrollo-sustentable-en-la-curricula-universitaria/

Universidad Autónoma de Nuevo León. (15 de 04 de 2021). Oferta Educativa para Bachillerato. Obtenido de https://www.uanl.mx/bachillerato/bachillerato-general/

Published

2024-01-10

How to Cite

Pantoja Zavala, G. M. ., Moreno Garza, O. A. ., Morones Ramírez, P. M. ., & Beltrán Zapata, D. (2024). Ethics, Sustainability and Social Responsibility: : Water Project at the UANL High School Level. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (16), e2023n16a2. https://doi.org/10.25087/resur16a2