Challenges, Experiences and Emergencies in the Training of Psychologists, Products Of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur16a10Keywords:
Psychologist Training, COVID-19, Distance Education, Educational Challenges, New NormalAbstract
This article examines how the pandemic has transformed the training of psychologists in Mexico, particularly at the Faculty of Higher Studies Iztacala (FESI) of the National Autonomous University of Mexico (UNAM). The pandemic triggered lockdowns and the abrupt transition from in-person education to distance learning. This generated significant challenges for both educators and students. The article aims to share the difficulties faced during the closure of the 2020-2 semester and the planning of distance education in the 2021-1 semester in the context of the "New Normal." The importance of previous research in distance education is emphasized, and relevant national and international reports are mentioned. The article promotes dialogue with similar studies and underscores the need to adapt to crisis situations in the field of education.
Downloads
References
Celis, B. M. E.; Caso, N. J. y Navarrete, G. C. (2008). El servicio social en la UNAM. En Sánchez E. L (Coord.) El servicio social en la formación del estudiante de psicología. México: UNAM, FES Iztacala.
Chan, N. M.E. (2016). La virtualización de la educación superior en América Latina: entre tendencias y paradigmas. RED-Revista de Educación a Distancia. 48 (1), 1-32. Recuperado de DOI: 10.6018/red/48/1 http://www.um.es/ead/red/48/chan.pdf
Contreras, H. N. M. (2020). El reto del COVID-19 para la educación en México. Revista Buen Gobierno, No. 29, 4-19. Recuperado de http://dx.doi.org/10.35247/buengob_29_06
Cornejo, M.; Mendoza, F. y Rojas, R.C. (2008) La Investigación con Relatos de Vida: Pistas y Opciones del Diseño Metodológico. Pontificia Universidad Católica de Chile. Vol.17, Nº 1, (pp.29-39) Recuperado de www.scielo.cl/pdf/psykhe/v17n1/art04.pdf.
Gil-Villa, F., Urchaga, J.D. y Sánchez, A. (2020). Percepciones y expectativas en el alumnado universitario a partir de la adaptación a la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de COVID-19. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 99-119. Recuperado de http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/461
González, B. L.F. y Rivas, G. O. (2018). Evaluación de competencias lectoras en Psicología: Comparación de estudiantes de los sistemas presencial y a distancia. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación, 4 (4). 1-10. Recuperado de https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2018/A039.pdf
IISUE (2020), Educación y pandemia. Una visión académica, México, UNAM. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia
Informe del Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. - IESALC UNESCO. Instituto especializado del sistema de las Naciones Unidas.
Jardines, F. J. (2010). La educación a distancia: Una comparación con la educación presencial, en relación con la función del profesor, del estudiante y de los medios. Innovaciones de Negocios, 14 (2), 293-314. Recuperado de http://www.web.facpya.uanl.mx/rev_in/Revistas/7.2/A6.pdf.
Lorenzo-Ruiz, A., Díaz, K., & Zaldívar, D. (2020). La psicología como ciencia y profesión en el afrontamiento del COVID-19. Revista Caribeña de Psicología, 4(2), 153-165. Recuperado de https:www//doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4815
Martínez, V. (2017). Educación presencial versus educación a distancia. Revista La Cuestión Universitaria, 9,108-116. Recuperado de http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3582
Mora, A. A. M., Mora A. J. E., Calderón A, R. J. & Huilcapi M. M. R. (2020). Enseñar y aprender en tiempos de Covid-19. Pro Sciences: Revista De Producción, Ciencias e Investigación, 4(34), 79-86. Recuperado de https://doi.org/10.29018/issn.2588- 1000vol4iss34.2020pp79-86
Plan de Estudios de la Carrera de Psicología. Tomo I y II. TomoIPsicologiaFESIztacala27_11_2015.pdf (unam.mx)
Rodríguez A. G., Gómez L. V., & Ariza, D. M. (2014). Calidad de la educación superior a distancia y virtual: un análisis de desempeño académico en Colombia. Investigación & Desarrollo, 22(1), 58-99. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=268/26831411004
Rodríguez, G., G; Flores, G. J.; García J., E. (1999). Metodología de la Investigación Cualitativa. Ediciones Aljibe, Málaga. España.
Romero, A. V. L., Palacios, J., García, S., Coayla, E., Campos, R. y Sa lazar, C. (2020). Distanciamiento social y aprendizaje remoto. Cátedra Villareal, 8 (1), 81-92. Recuperado de http://dx.doi.org/10.24039/cv202081766
Rosete, S. C. y Campos, H. M.A. (2015). Reflexión de trayectorias docentes a través de relatos de vida. España: Editorial Académica Española.
Sánchez, M.M., Martínez, H. A. M., Torres, C. R., De Agüero, S.M., Hernández, R. A., Benavides, L.M., Jaimes, V. C. y Rendón, C. V. (2020). “Retos educativos durante la pandemia de covid-19: una encuesta a profesores de la UNAM”. Revista digital Universitaria.
Véliz, D. y Cruz, M.S. Docencia, Aprendizaje y Desarrollo Estudiantil en tiempos de Covid-19. Recuperado de http://nmedsup.cl/wp-content/uploads/2020/07/BRIEF-4-L2_DV_disen % CC % 83o_NR_v4.pdf
Xarles, G., & Samper, P. M. (2020). Docencia no presencial de emergencia: un programa de ayuda de emergencia en el ámbito de la educación superior en tiempos de la COVID-19. Análisis Carolina, 1 (32), 1-12.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carolina Rosete Sánchez, María de los Ángeles Campos Huichán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.