Impact of the Covid-19 Pandemic on university graduation rates

Authors

  • Zaira Navarrete Cazales Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM
  • Armando Alcántara Santuario Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur15a16

Keywords:

Higher Education, Pandemic, Covid-19, Graduation, Comparative Method

Abstract

This study aims to conduct a comparative analysis to visualize the similarities and differences in undergraduate graduation figures reported between 2017 and 2021 in the faculties belonging to the 4 areas of education at the National Autonomous University of Mexico (UNAM): 1) Physical-Mathematical and Engineering Sciences, 2) Biological, Chemical, and Health Sciences, 3) Social Sciences, and 4) Humanities and Arts. This analysis is carried out using a comparative methodology that allows the identification of trends and convergence processes analyzed in each of UNAM's statistical agendas. The results show a significant decrease in the number of students who obtained their university degree during the pandemic period, figures that stabilized after the implementation of strategies proposed by the University to address the confinement needs of students, teachers, and administrative staff. It is concluded that the use of Information and Communication Technologies (ICT) as a tool to support both educational and administrative processes is crucial to ensure the continuity of the final stages of education in the flagship institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zaira Navarrete Cazales, Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM

Full Professor of the Department of Pedagogy of the Faculty of Philosophy and Letters of the Universidad Nacional Autónoma de México. National Researcher of Conahcyt. Doctor of Sciences

Armando Alcántara Santuario, Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM

Senior Researcher at the University and Education Research Institute of the Universidad Nacional Autónoma de México. National Researcher of Conahcyt. Doctor of Education

References

Barrón Tirado, María Concepción. (2020). La educación en línea, transiciones y disrupciones. En IISUE. Educación y pandemia una visión académica. México. UNAM. Pp. 66-74. Disponible en https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf#page=66&zoom=100,0,0

Basantez Sánchez, Jenny Esthefania. (2018). Las competencias del perfil de egreso de la carrera de Ingeniería en Contabilidad y Auditoría cp. y su incidencia en las modalidades de titulación. Revista Dilemas Contemporáneos, 20. Recuperado el 22 de marzo de 2021 de https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/179

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2020). Las oportunidades de digitalización en América Latina frente al COVID-19. Recuperado El 21 de abril de 2021 de https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/45360/OportDigitalizaCovid-19_es.pdf

Graue Wiechers, Enrique Luis. (2020a). Acuerdo por el que habilitan diversas actividades y trámites no presenciales en la Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de: http://132.247.70.75/docs/pdf/200727-24-25.pdf

Graue Wiechers, Enrique Luis (2020b). Primer Informe 2019-2020. Recuperado de: https://www.rector.unam.mx/doctos/InformeRector2020.pdf

Hernández Morales, Antonia (2003). Implementación de un sistema de supervisión de tesis para pasantes de la Universidad Pedagógica Veracruzana (tesis de maestría) Universidad Veracruzana, México. Recuperado el 22 de marzo de 2021 de https://cdigital.uv.mx/handle/123456789/47206

Luhmann, Niklas (1999). Teoría de los sistemas sociales. Chile: Universidad Iberoamericana

Navarrete Cazales, Zaira, y Rojas Moreno Ileana (2017) Formación y práctica docente apoyada en TIC en la Universidad Nacional Autónoma de México. Notas comparativas. En M. A. Navarro y Z. Navarrete (Coords.) Innovación en educación: gestión, currículo y tecnologías. México: Plaza y Valdés Editores / Sociedad Mexicana de Educación Comparada, 2017. pp. 213-224. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/353957763_Formacion_y_practica_docente_apoyada_en_TIC_en_la_Universidad_Nacional_Autonoma_de_Mexico_Notas_comparativas

Navarrete Cazales, Zaira. (2021). Diplômes de l'université Nationale Autonome du Mexique. Innovations et actions entreprises en période de pandémie. En Cavaco, C., Costa, F., Marques, J., Viana, J., Marreiros, R., Faria, A.R. & Dorotea, N. (Eds). A Educação e os Desafios da Sociedade Contemporânea: contributos da investigação. Lisboa: AFIRSE Portugal e Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Pp. 389-398 https://afirse.ie.ul.pt/?page_id=251

Navarrete Cazales, Zaira, Pedro Joel Reyes López, y Francy Yarmid Peralta Marín. (2021). “Acciones emprendidas por la Universidad Nacional Autónoma de México para incentivar la titulación de sus egresados durante la pandemia por Covid 19 el caso de Facultad de Filosofía y Letras”. En Memoria del XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (Puebla, México, 15-19 de noviembre de 2021). Pp. 1-11. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/1991.pdf

Navarrete Sánchez, María Eugenia; María Dolores Delgado Celis; María Leonor Rosales Escobar. (2020). “Principales causas que afectan la titulación de los estudiantes de ingeniería en gestión empresarial en el tecnológico nacional de México/Instituto Tecnológico de San Luis Potosí”. Revista Científica Ra Ximhai, 16(20), 87-114. Recuperado el 22 de marzo de 2021 de: http://www.raximhai.com.mx/Portal/index.php/ejemplares/7-ejemplares/71-vol-16-num-2 .

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2020) Propuestas de la UNESCO para garantizar la educación online durante la pandemia. Recuperado El 19 de abril del 2021 de https://www.educaweb.com/noticia/2020/04/01/propuestas-unesco-garantizar-educacion-online-pandemia-19132/

Secretaría de Educación Pública (s/f). Subsecretaría de Educación Superior. Recuperado el 1 de enero de 2021 de https://educacionsuperior.sep.gob.mx/

Universidad Nacional Autónoma de México (2004). Reglamento General de Exámenes. Recuperado el 1 de enero de 2022 de http://www.abogadogeneral.unam.mx/sites/default/files/archivos/49-ReglamentoGeneralExamenes_rem38_021220.pdf

Universidad Nacional Autónoma de México (2018). Agenda Estadística 2018. Recuperado el 23 de enero de 2022 de https://www.planeacion.unam.mx/Agenda/2018/pdf/Agenda2018.pdf

Universidad Nacional Autónoma de México (2019). Agenda Estadística 2019. Recuperado 23 de enero de 2022 de https://agendas.planeacion.unam.mx/pdf/Agenda-2019.pdf

Universidad Nacional Autónoma de México (2020). Agenda Estadística 2020. Recuperado el 25 de enero de 2022 de https://agendas.planeacion.unam.mx/pdf/Agenda-2020.pdf

Universidad Nacional Autónoma de México (2021). Agenda Estadística 2021. Recuperado el 24 de enero de 2022 de https://agendas.planeacion.unam.mx/pdf/Agenda-2021.pdf

Published

2023-12-10

How to Cite

Navarrete Cazales, Z., & Alcántara Santuario, A. (2023). Impact of the Covid-19 Pandemic on university graduation rates. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (15), e2023n15a16. https://doi.org/10.25087/resur15a16