Concepciones de tecnología: aproximaciones para el estudio en ingeniería
DOI:
https://doi.org/10.25087//resur9.10a4Keywords:
Technology, Conceptions, Engineering, University, SocietyAbstract
Models that present a linear, cumulative and deterministic view of technology have tried to be surpassed by other studies that propose new theoretical tools to rethink the relationship: Technology and Society. From these perspectives, the analysis of the evolution of an artifact does not stop only in its design, but does so especially in its symbolic meaning, in the function and in the value of use granted to it by a society. The various conceptions of technology that people create condition their practices and some can be facilitating, but they can also put a stop to understand the multiple meanings and implications that this knowledge can generate in its interaction with society. An important condition to consider when evaluating conceptions in general and as in our study, the conceptions of technology in particular, is to consider the inclusion of multiple levels of research that provide a more complete and enriching look through qualitative and quantitative study strategies. The analysis we present allows us to glimpse the complex plot of the study of "conceptions" as an object of study, in addition to recognizing the characteristics of the process of building methodological instruments and the difficulties raised around its measurement.
Downloads
References
Acevedo Díaz, J., Vázquez Alonso, A., Manassero Mas, M., Acevedo Romero, P. (2003) Creencias sobre la tecnología y sus relaciones con la ciencia. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vol. 2, Nº 3, 353-376. Recuperado en: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_3_9.pdf .
Acevedo Díaz, J., Vázquez Alonso, A., Manassero Mas, M., Acevedo Romero, P. (2005) Aplicación de una nueva metodología para evaluar las creencias del profesorado sobre la tecnología y sus relaciones con la ciencia. Revista Educación Química, año 30 núm. 1. Recuperado en: http://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/66100/58012.
Aikenhead, G.S. Fleming, R.W., Ryan, A. (1987). High school graduates 'beliefs about science, technology and society 1. Methods and issues in monitoring students views. Science Education, 71(2), pp. 145-161.
Aikenhead, G. S. (1988). An analysis of four ways of assessing student beliefs about STS topics. Journal of Research in Science Teaching, 25 (8), 607-629.
Aikenhead, G. S. y Ryan, A. G. (1992) The Development of a New Instrument: “Views on Science Technology-Society†(VOSTS), Science Education 76(5): 477-491 September 1992. DOI: 10.1002/sce.3730760503.
Armas Crespo, M., Morell Alonso, D., Riol Hernández, M. (2017) Estudios sociales de ciencia y tecnología y educación posgraduada de docentes noveles, Revista UNIANDES EPISTEME: Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación. vol. 4, (número 4) (Octubre - Diciembre ) pp. 466-476. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6756376.
Barnes, N., Fives, H. y Dacey, C. M. (2015). Teachers’ beliefs about assessment. En H. Fives y M. G. Gill (Eds.), International handbook of research on teachers’ beliefs (pp. 284–300). Londres: Routledge.
Cachapuz, A., Gil-Perez, D., Pessoa de Carvalho, A. M., Praia, J., Vilches, A. (Eds) (2005) A Necessária Renovação Do Ensino Das Ciência, São Paulo, Brasil: Cortez Editora. https://www.researchgate.net/publication/291833015_A_Necessaria_Renovacao_do_Ensino_das_Ciencias.
Cardoso-Erlam, N., Morales-Oliveros, E. E. (2017). Concepciones de tecnología en docentes universitarios de ciencias. Revista Científica, 30 (3), 195-206. https://doi.org/10.14483/23448350.12277.
Carneiro, R. F., Lupiáñez Gómez, J. L. (2016) Creencias y concepciones de los futuros maestros de primaria sobre las matemáticas, Revista Eletrônica de Educação, vol. 10 (1), p. 11-25. http://dx.doi.org/10.14244/198271991583.
Contreras, L. (1998) Resolución de problemas: un análisis exploratorio de las concepciones de los profesores acerca de su papel en el aula. Tesis Doctoral, Universidad de Huelva Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía. https://core.ac.uk/download/pdf/60639549.pdf.
Echeverría, J. (1999). Introducción a la metodología de la ciencia. La filosofía de la ciencia en el siglo XX. Barcelona: Cátedra.
Echeverría, J. (2003): La revolución tecnocientífica, Madrid, Fondo de Cultura Económica.
Echeverría, J. (21 de mayo 2019) "La innovación educativa desde la perspectiva de los estudios de la innovación". Charla en OEI Argentina.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention and Behavior. New York: Reading Mass.
Gardner, P. L. (1996). The dimensionality of attitude scales: a widely misunderstood idea. International Journal of Science Education, 18, 913-919.
González García, m., López Cerezo, j., Luján, J. L. (Editores) (1997): Ciencia, tecnología y sociedad, Barcelona, Editorial Ariel.
Lederman, N. G. (1992). Students' and teachers' conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29, 331-359.
Manassero Mas, M., Vázquez Alonso, A. (2001) Opiniones sobre las relaciones entre Ciencia, Tecnología y Sociedad. Tarbiya, revista de Investigación e Innovación Educativa [S.l.], n. 27. Recuperado en: https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7314/7640.
Molpeceres, M.; Chulvi, B.; Bernad, J. (2004) Concepciones sobre la enseñanza y prácticas docentes en un sistema educativo en transformación: un análisis en los PGS. Centro Interamericano de investigación y documentación sobre formación docente. Pp. 141-196. España.
Moralejo, R. O., Cabo, J. M. (2007). Visión de la Tecnología en Estudiantes de Ingeniería en Sistemas de Información en Mendoza – Argentina. Anales del “IX Workshop de Investigadores de las Ciencias de la Computación†WICC 07, ISBN 978-950-763-075-0, Trelew, Chubut, Argentina.
Munby, H. (1997). Issues of validity in science attitude measurement. Journal of Research in Science Teaching, 34 (4), 337-341.
Páramo, P. & Gómez, F. (1997). Actitudes hacia el medio ambiente: su medición a partir de la teoría de facetas. Revista Latinoamericana de Psicología, 29(2), 243–266.
Philipp, R. A. (2007). Mathematics teachers’ beliefs and affect. En F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 257-315).
Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Ponte, J. (1999) Las creencias y concepciones de maestros como un tema fundamental en formación de maestros. Universidad de Lisboa, Portugal. http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/docs-sp/Las%20creencias.pdf
Pozo, J. (2006). La cultura del aprendizaje en la sociedad del conocimiento. En J. Pozo, N. Scheuer, M. P., Pérez Echeverría, M. Mateos, E. Martín y M. De la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 29- 53). Barcelona: Graó.
Pozo, J., Scheuer, N., Mateos, M. y Pérez Echeverría, M. P. (2006). Las teorías implícitas sobre la enseñanza el aprendizaje. En J. Pozo, N. Scheuer, M. P. Pérez
Echevarría, M. Mateos, E. Martín y M. De la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 95-134). Barcelona: Graó.
Quintanilla, M. (2017): Tecnología: un enfoque filosófico, Buenos Aires, Eudeba.
Quintanilla, M., Parselis, M., Sandrone, D., Lawler, D. (2017): Tecnologías entrañables, ¿es posible un modelo alternativo de desarrollo tecnológico?, Madrid, Libros de la Catarata.
Rozo Sandoval, A. C., Bermúdez, M. (2015) Concepciones del área tecnología informática: discusiones desde una investigación reciente. Revista Nómadas (Col), (42), abril 2015, pp. 166-179.
Shrigley, R. L. y Koballa Jr., T. R. (1992). A decade of attitude research based on Hovland's learning model. Science Education, 76 (1), 17-42.
Thomas, H. (2011): Tecnologías sociales y ciudadanía socio-técnica. Notas para la construcción de la matriz material de un futuro viable. Revista do Observatório do
Movimento pela Tecnologia Social da América Latina Ciência & Tecnologia Social. A construção crítica da tecnologia pelos atores sociais volume 1 - número 1 – jullho de 2011 O regime cognitivo-disciplinar diante das conexões entre tecnologia social & sustentabilidade.
Thompson, A. G. (1992) Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. Nueva York, NY: Macmillan Publishing.
Van den Berg, B. (2002) Teachers' meanings regarding educational practice. Review of Educational Research, 72, 577-625. doi:10.3102/00346543072004577
Vázquez Alonso, A., Acevedo Díaz, J., Manassero Mas, M., Acevedo Romero, P. (2006). Actitudes del alumnado sobre ciencia tecnología y sociedad, evaluadas con un modelo de respuesta múltiple. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (2). Recuperado en: http://redie.uabc.mx/vol8no2/contenido-vazquez2.html
Winner, L. (1983 Publicación original) Do Artifacts Have Politics?, en: D. MacKenzie et al. (eds.), The Social Shaping of Technology, Philadelphia: Open University Press, 1985.