Review of the concept of perception in the instruments for measuring the educational climate in health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur9.10.a5

Keywords:

Perception, Educational Climate, Health

Abstract

Institutions in general and educational institutions in particular are favoured by knowing the perception of their members. In this sense, the instruments for measuring the perception of educational climate provide relevant information for management.

The definition of perception has been changing throughout history. From the investigation of the perception process in the 20th century, its study as a variable involved in social phenomena was systematized and several instruments have been developed for its measurement. In the case of those that measure educational climate, specifically in medical education, they are based on the measurement of the perception of different dimensions of the educational phenomenon.

The purpose of this work is to consider the need to review these instruments based on the dynamic characteristics of the perception process.

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Author Biographies

María Clara Vásquez Mansilla, Universidad Nacional San Isidro

Surgical Instrumentor. Bachelor of Science in Education. University Teaching Specialist. Master's Degree in Higher Education Management. Director of the Higher Institute of Techniques for Health - Ministry of Health - Government of the City of Buenos Aires, Argentina. Director of the Department of Health Sciences of the Universidad Nacional San Isidro “, San Isidro, Buenos Aires, Argentina.

Gladys María Skoumal, Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Ciencias de la Educación  por la Universidad de Buenos Aires. Maestranda en Educación para Profesionales de la Salud  por Instituto Universitario Hospital Italiano Buenos Aires. Asesora Pedagógica  e Integrante del Equipo de Investigación del Instituto Superior de Tecnicaturas para la Salud dependiente de la Dirección de Docencia, Investigación y Desarrollo Profesional del Ministerio de Salud del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Docente por la  Universidad Nacional San Isidro

María Pía Doldán Beratti, Universidad Argentina John F. Kennedy

Licenciada en Psicología y Profesora Universitaria por la Universidad Argentina John F. Kennedy. Becaria de Capacitación por el Instituto Superior de Tecnicaturas para la Salud (ISTPS), dependiente de la Dirección de Docencia, Investigación y Desarrollo Profesional del Ministerio de Salud del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Integrante del Equipo de Investigación del ISTPS.

María Paula Caprara, Universidad de Buenos Aires

Médica por la Universidad de Buenos Aires con especialización en Psiquiatría. Docente de Bioética por la  Facultad de Medicina de la Universidad de Buenos Aires y la Universidad Nacional San Isidro. Integrante del Equipo de investigación del Instituto Superior de Tecnicaturas para la Salud ISTPS dependiente de la Dirección de Docencia, Investigación y Desarrollo Profesional del Ministerio de Salud del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

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Published

2020-11-10

How to Cite

Vásquez Mansilla, M. C., Skoumal, G. M., Doldán Beratti, M. P., & Caprara, M. P. (2020). Review of the concept of perception in the instruments for measuring the educational climate in health. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (9-10), 104–116. https://doi.org/10.25087/resur9.10.a5