The University public policies in the context of the pandemic in Argentina

Notes to review the situation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur9.10.a8

Keywords:

University, Distance Education, Careers, Political agendas in pandemic

Abstract

This article presents notes to contextualize the health emergency in the Argentine university setting. Observing the changes in distance education (EaD) in recent years, allows to redefine some limits, scope and tensions in the current situation. This work presents a descriptive character insofar as it does not attempt to delve into the conflict and consequences that the expansion of this distance modality brought in Latin America. The purpose of this work is to present, frame and place the EaD in the Argentine case to the year 2019. For this purpose, only normative and statistical aspects are presented and the main definitions, actions and political strategies in the field of higher education are specified in relation to the pandemic. For this, references have been taken from different authors and articles published about education against COVID 19.

Based on these considerations, the work is organized into three sections. The first one refers to a definition and regulations of Distance Education at the Argentine university level. The second section presents the status of the higher education system based on official statistical data (MNE) on the offer of careers and students in face-to-face and distance mode. Finally, the main actions, programs and agencies that are involved are specified to give continuity of the academic cycle in the context of health emergency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marisa Zelaya, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Doctor of Educational Sciences. Faculty of Human Sciences - FCH / FAA - NEES- National University of the Center of the Province of Buenos Aires –UNICEN. Adjunct Professor in charge of the Chair of Educational Policy for Biological Sciences Faculty and assistant professor in the area of Education Policy and Administration at UNCPBA. Teacher in the Specialization in University Teaching at FCH-UNCPBA. Researcher and member of the internal Council of the Nuclei of Social and Educational Studies (NEES) FCH- UNCPBA. Co-director of the line: University higher education public policies: expansion / inclusion. Processes and trends of change in the national and Latin American context. Author of various works related to topics related to the expansion of the university and others on administration and management and the teaching profession.

References

Altbach, P.G: (2007) Funciones complejas de las universidades en la era de la globalización. En La educación superior en el mundo. Global University Network for Innovation.

Bozkurt, A. y Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-6. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083

Causa, M., & Lastra, K. F. (2020). Universidades públicas de la Región Metropolitana: algunas líneas estratégicas de acción para garantizar la inclusión en el contexto de la Pandemia Covid-19. Trayectorias Universitarias, 6(10), 029. https://doi.org/10.24215/24690090e029 [Consultado el 2 de octubre de 2020]

Decreto DNU 260/2020 Poder Ejecutivo Nacional (P.E.N.)12-mar-2020 EMERGENCIA SANITARIA CORONAVIRUS (COVID-19) – DISPOSICIONES Publicada en el Boletín Oficial del 12-mar-2020, Número: 34327.

Di Marco, C., Zelaya, M., García, L. (2019) “De la educación a distancia a la virtualidad: un crecimiento acelerado en la formación de posgrado en la Argentina. Workshop Educación de Posgrado en el Mercosur. Núcleo de Estudios Educacionales y Sociales, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. 22 y 23 de agosto de 2019.

Didou S. (2017). La internacionalización de la educación superior en América Latina. Transitar de lo exógeno a lo endógeno. México: UDUAL, Disponible en: https://www.udual.org/principal/cuadernos/ [Consultado el 6 de agosto de 2020]

Fanelli, A. (1999). La educación trasnacional: la experiencia extranjera y lecciones para el diseño de una política de regulación en la argentina. Buenos Aires: CONEAU-MEC.
Fanelli, Ana María; Marquina, Mónica Maria; Rabossi, Marcelo; Acción y reacción en época de pandemia: La universidad argentina ante la COVID-19; Universidad del Norte; Revista de Educación Superior en América Latina; 8; 12-2020; 3-8[Consultado el 6 de septiembre de 2020]

García Guadilla, C. (1996) “Conocimiento, educación superior y sociedad en América Latina, Centro de Estudios del Desarrollo, Editorial Nueva Sociedad, Caracas.

García, L. et al. (2016) “Situación actual del posgrado en Argentina, Brasil y Paraguay: carreras, estudiantes y egresados”. Coordinación general: Lucía B. García. Autores: María Cristaldo de Benitez, María C. Di Marco, Lucia B. García, José Rodrigues Fliho y Marisa Zelaya. En Lamfri, Nora Z. Los posgrados en Argentina, Brasil y Paraguay: aproximaciones comparadas en contextos de evaluación de la calidad de la educación superior. 1ª ed. Córdoba: Encuentro Grupo Editor, 2016. (pp 75-147).

García, L. Manzione, M. y Zelaya, M (2015) Administración y gestión de la educación. La configuración del campo de estudio. UNQ Editor
González, A; Barletta, C. Olaizola, E.; Esnaola, F y Escapil, A (2016) La Educación a distancia en la universidad: informe sobre el estado de situación actual de las carreras de grado y posgrado a distancia en la República Argentina. Trabajo presentado en el 7° Seminario Internacional de Educación a Distancia- RUEDA- CIN.

González, A y Roig, H. (2018) Normativa de Educación a distancia para la universidad argentina: avances y desafíos pendientes. En Revista Virtualidad, Educación y Ciencia. Año 9, N.º 16, 2018. Pp. (152 a 157).

Gómez, Sebastián. La política de acceso, permanencia y egreso universitario durante la administración kirchnerista (2003-2015) y macrista (2015-2019) en Argentina. Apuntes para una caracterización. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 49, p. 1-20, e13416, abr./jun. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.5585/EccoS. n49.134165>. [Consultado el 20 de marzo de 2020]

Guido, L y Versino, M (2012) La Educación “Virtual” en las Universidades Argentinas. Documentos para el debate. Observatorio Sindical de Políticas Universitarias IEC-CONADU Disponible en http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Argentina/iecconadu/20130228015857/Cuadernill o-Educacion-Virtual.pdf [Consultado el 22 de agosto de 2020]

------------------------------------(2010) La oferta académica “virtual” en universidades nacionales argentinas y su expansión territorial: un estudio de casos de “campus virtuales”. En Archivos en Ciencias de la Educación, 4 (4) ISSN 2346-8866 – FhyCE- UNLP

IESALC, UNESCO. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Recuperado de: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/ COVID-19-ES-130520.pdf [Consultado el 22 de agosto de 2020]

Iglesias Vidal, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L., & Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en Tiempos de Pandemia: Por una Educación Crítica, Intergeneracional, Sostenible y Comunitaria. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010

Lamfri et al (2019). Relevamiento de carreras de posgrado a distancia en Argentina. Avances sobre el estado de los posgrados en Argentina. Informe presentado en la Reunión de la Red Dilemas Educación a Distancia. UNICAMP, Campinas.

Llomovatte, S. y Naidorf, J. (2020) Un cambio de gobierno en el contexto de la pandemia global en las políticas públicas de educación superior en Argentina. Revista Universidades 2020U DUAL|||DOI Disponible en: https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.85.28 [Consultado el 25 de octubre de 2020]

Ministerio de Educación Resolución 108/2020 RESOL-2020-108-APN-ME

Ministerio de Educación de la Nación. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/noticias/el-ministerio-de-educacion-el-cin-y-los-sindicatos-acordaron-condiciones-de-trabajo-para-0 [Consultado el 27 de octubre de 2020]

Miranda, E (2020) Políticas de educación superior en Argentina. Entre la Covid-19 y la deuda externa heredada. Revista Universidades julio-septiembre Vol. 71 Núm. 85 (2020): Los cambios de gobierno en Argentina y Brasil y sus efectos en las políticas públicas de educación superior 2020U DUAL|||DOI Disponible en:
https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.85.28 [Consultado el 25 de octubre de 2020]

Ordorika, I (2016) Pandemia y educación superior. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior A.C. Este es un artículo Open Access bajo la licencia CC BY-NC-ND (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). [Consultado el 25 de octubre de 2020]

Pérez Rasetti, C. (2008) “Morfología de la expansión universitaria. Estrategias institucionales de expansión geográfica en las universidades argentinas”, en Araujo, S. (comp.) V Encuentro Nacional y II Latinoamericano La universidad como objeto de investigación “Democracia, gobernabilidad, transformación y cambio en la educación superior universitaria”. Editorial UNCPBA, Tandil.

Rama, C. (2009). La tendencia a la masificación de la cobertura de la educación superior en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación 50.

Rama, C y Cevallos Vallejo (2015) La metamorfosis de la educación a distancia en américa Latina. Una nueva fase marcada por el ingreso de proveedores internacionales. Dossier Educación a distancia. La perspectiva de la universidad en una sociedad en red. En Revista Española de Educación Comparada, 26 (pp 41-60)

Rama, C (2015) La universidad sin frontera. La internacionalización de la educación superior de América Latina. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe. México: UDUAL.

Rivero, M. A. y Ortiz, R.F. (2020) Educación a distancia: evolución del contexto normativo en la República Argentina y del marco institucional en la Universidad Nacional del Sur. Revista Perspectivas de las Ciencias Económicas y Jurídicas. Vol.10, N°1(enero-junio) Sanata Rosa: FCEyJ (UNLPam); EdUNLPa;pp.83-97.

Rama, C (2015) La universidad sin frontera La internacionalización de la educación superior de América Latina. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe. México: UDUAL.

Rivero, M. A. y Ortiz, R.F. (2020) Educación a distancia: evolución del contexto normativo en la República Argentina y del marco institucional en la Universidad Nacional del Sur. Revista Perspectivas de las Ciencias Económicas y Jurídicas. Vol.10, N°1(enero-junio) Sanata Rosa: FCEyJ (UNLPam); EdUNLPa;pp.83-97.

Ruiz, G (2020) "La educación a distancia puede incrementar la desigualdad educativa". Entrevista en Nuevos Papeles, jueves 29 de octubre 2020 https://www.nuevospapeles.com/nota/guillermo-ruiz-la-educacion-distancia-puede-incrementar-la-desigualdad-educativa [Consultado el 29 de octubre de 2020]

SIED RM 2641/17 Modificaciones a la RM 1717/04- RM 160/11- RM 1368/12 -RM 2385/15.

Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2018-2019. República Argentina Departamento de Información UNIVERSITARIA- SPU- MEN

Zelaya, M. (2012). La transición hacia una nueva configuración universitaria. La expansión a través de “Extensiones Áulicas” (1995-2008). Tesis doctoral. Universidad Nacional de Córdoba.

Published

2020-11-10

How to Cite

Zelaya, M. (2020). The University public policies in the context of the pandemic in Argentina: Notes to review the situation. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (9-10), 172–200. https://doi.org/10.25087/resur9.10.a8