The confined youth

Everyday generic stresses during the student lockdown

Authors

  • Silvia Ochoa Ayala Instituto Politécnico Nacional

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur11a9

Keywords:

Youth, Confinement, Student strategies, Daily life, Gender

Abstract

According to Hinde (2004), virtual ethnography in cyberspace puts in tension articulations such as the role of time and space, the place of communications and the media, as well as the real / virtual, truth / fiction dualities , technology / nature, man / woman. Today, a small being neither alive nor dead has hacked the constructed social order, has allowed the gaze that focuses the questioning of the artificial struggle between the natural and the social (Latour, 2008), between information and knowledge, has revealed the inequalities with greater rawness, creating pores through which as much as possible is filtered. Daily academic practices are the layer that shows us what has happened to the proposed strategies to bring school to life at home. On the other hand, the space occupied by gender relations has produced new networks that show the challenge to the heteronormative dichotomy. 210 students (99 women and 111 men) who are in the second semester of high school at the National Polytechnic Institute, have built a virtual story about their experience during self-confinement through images and brief descriptions, requested through school cyberspace.

The youthful narratives draw different ways of facing the changes in daily life, the images they shared are paintings that sustain this diversity in time and space. Young people reveal the possibility of a closer life in common, with tensions, with struggles for personal and shared places and the revaluation of the place of school in their life project. This work seeks to give an account of some aspects of the generic youth daily life in confinement and their efforts to maintain the link with the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Ochoa Ayala, Instituto Politécnico Nacional

Profesora de Tiempo completo en el Instituto Politécnico Nacional. Doctora en Ciencias por el DIE Cinvestav.

References

Batthyany D. K. (2020) Introducción. En: Miradas latinoamericanas a los cuidados / Irma Arriagada Acuña [et al.]; coordinación general de Karina Batthyany.- 1a ed.- Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Siglo XXI, México.

Batthyány D. K. (2015) Las políticas y el cuidado en América Latina Una mirada a las experiencias regionales Serie: Asuntos de Género 124. Publicación de las Naciones Unidas Santiago de Chile.

Boaventura De Sousa Santos (2020) La cruel pedagogía del virus 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Argentina. CLACSO.

CEPAL (2016) Clasificación de Actividades de Uso del Tiempo para América Latina y el Caribe. (CAUTAL). Naciones Unidas Santiago de Chile.

Crary, J. (2015) 24/7 El capitalismo tardío y el fin del sueño. 1ª Ed. Paidós. Buenos Aires, Argentina.

Duran, M. A. (2017) Las cuentas del cuidado. Recuperado el 23 de noviembre 2020 de: file:///C:/Users/dellxps/Downloads/1%20Dur%C3%A1n%20Maria%20Angeles%20-%20Las%20cuentas%20del%20cuidado%20(2).pdf.

Fay, M. (2007) Mobile Subjects, Mobile Methods: Doing Virtual Ethnography in a Feminist Online Network. Forum: Qualitative Social Research. Volume 8, No. 3, Art. 14 – September 2007. Revisado el 20 de agosto de 2020. Disponible en: https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/278/611.

Hinde, C. (2004) Etnografía virtual. Ed UDC. Barcelona, España.

Latour, B. (2008) Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del Actor-Red. 1a. Ed Manantial. Buenos Aires Argentina.

Palomar V.C. (2020) La academia desde casa. Ciencia, género y cuidados en el contexto del confinamiento por COVID19. Revista Debate feminista, sección: Debates en paralelo. ISSN: 2594-066X. Recuperado el 18 de diciembre de 2020 de: https://debatefeminista.cieg.unam.mx/articulo-academia-casa.php.

Pautassi (2018) El trabajo de cuidados: una cuestión de derechos humanos y políticas públicas. En: Ferreyra, coord. El trabajo de cuidados: una cuestión de derechos humanos y políticas públicas ONU Mujeres. México

Rueda, O. R. (2014) (Trans)formación sociotécnica, subjetividad y Política. Pedagogía y Saberes No. 40. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación. 2014, pp. 11-22.

Scuro, L. y Vaca, T.I. (2017) Capítulo IV. La distribución del tiempo en el análisis de las desigualdades en las ciudades de América Latina. En: Rico, M. y Segovia O. (eds.) ¿Quién cuida en la ciudad? Aportes para políticas urbanas de igualdad, Libros de la CEPAL, N° 150 (LC/PUB.2017/23-P), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Secretariado del Sistema Nacional de Protección Pública. Información sobre violencia hacia las mujeres Centro Nacional de Información. Corte al 31 de Julio de 2020. Disponible en la dirección electrónica: https://drive.google.com/file/d/1GvyelfjdWBV9f_ZOb_sZRwuPiMGBaVRr/view.

Tronto, J. (2013) Caring Democracy Markets, Equality, and Justice. New York and London. New York University Press www.nyupress.org.

Urresti, M.; Linne, J. y Basile, D (2015) Conexión total. Los jóvenes y la experiencia social en la era de la comunicación digital. Primera edición. Grupo Editor Universitario Buenos Aires Argentina.

Published

2021-04-30

How to Cite

Ochoa Ayala, S. (2021). The confined youth: Everyday generic stresses during the student lockdown. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (11). https://doi.org/10.25087/resur11a9