The Teacher training from the profession and gender
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur11a5Keywords:
Teacher training, Disciplinary updating, Academic preparation, Pedagogical updating, GenderAbstract
The purpose was to identify the way in which the teacher training processes of the Faculties of Engineering and Pedagogy of the Veracruzana University in the Veracruz-Boca del Río metropolitan area have been built around academic work, since they are two professions socially typified for the male gender the first, by virtue of the number of men who study, exercise and teach it; the second profession studied, exercised and taught to a greater degree by the female gender. In this way, teacher training constituted a meeting point from which various categories were investigated, however, for the purposes of this work, only disciplinary updating, academic preparation and pedagogical updating are analyzed. The methodology is qualitative and the ethnographic method. Through biographical narratives, the way in which academic trajectories have been built through teacher training processes from their initial teacher training and professional teaching practice is addressed. A biographical interview was conducted with 10 academics, three men and two women, attached to the Faculty of Engineering and 2 academics and 3 academics attached to the Faculty of Pedagogy aged between 40 to 54 years, with more than 5 years of teaching experience in the upper level. The structure of the analysis was made up of 4 dimensions, namely: teacher training, professional and academic career and gender, which derived categories and subcategories. The results show, from the teaching narratives, a diversity of discourses around disciplinary updating, academic preparation and pedagogical updating. The conclusions allow us to contrast the meanings around the mentioned categories.
Downloads
References
Bourdieu, P. (1997). Las reglas del arte. Barcelona. Anagrama.
Bourdieu, P. (2003) “La dominación masculina†Anagrama. Barcelona.
Cázares y Meza. (2001). “Líderes y educadores. El maestro, creador de una nueva sociedadâ€. FCE, México.
Díaz, Q. (2006) Formación docente, práctica docente y saber pedagógico. Revista de Educación Laurus. Vol.12 pp. 88-103. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas.
Fernández, J. (2001). “Elementos que consolidan el concepto de profesión. Notas para su reflexiónâ€. Revista electrónica de investigación educativa 3(2).
Gajardo-Asbún K. P. (2019) Estado del arte sobre identidad docente: investigación de experiencias de profesores en formación y en ejercicio. En Revista de Investigación Educativa de la REDIECH. 10 (18). p.p. 79-93.
Landín (2019) El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Revista Educación. Pp. 227-242.
Lindón, A. (1999). “Narrativas autobiográficas, memorias y mitos: una aproximación a la acción socialâ€. El colegio mexiquense. Toluca. México.
Marcelo, C. (2010). La identidad docente: constantes y desafíos. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 3 (1).
Morán, P. (1999). “La docencia como actividad profesionalâ€. Gernika, México.
Navarrete, Z. (2016). Investigación sobre formación e identidad profesional de los docentes en México. Revista de Educación Superior del Sur Global - RESUR, (1), 5-26. Recuperado a partir de https://www.iusur.edu.uy/publicaciones/index.php/RESUR/article/view/6
Ruíz, D. (2006). La formación docente: entre la indiferencia y la seducción. Revista Educere. La revista venezolana de educación. Vol. 10 Num.32. p.p. 49-54.
Vaillant, D. (2007) “La identidad docenteâ€. I Congreso Internacional “Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesoradoâ€.
Vargas, P. (2013). Análisis de la trayectoria docente de tres estudiantes para profesor en el campo de la estadística. República Dominicana. Congreso de Educación Matemática en América Central y el Caribe.
Vázquez, A. (2019) La identidad del docente universitario: una mirada desde la profesión y el género. Durango México. REDIE.
Zabalza, M. Ã. (2003). “Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesionalâ€. Narcea, Madrid.