Actions implemented by Higher Education Institutions in Mexico during COVID-19

Authors

  • Teresa de Jesús Guzmán Acuña Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Josefina Guzmán Acuña Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Juan Antonio Centeno Quevedo Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur11a10

Abstract

Higher Education is fundamental for the development of countries; in Mexico, according to ANUIES, in the 2019-2020 school year, 4,061,644 students were enrolled in the National Education System in the public and private sectors in the school-based modality, which allows us to measure the impact of education at a national level.

The health contingency caused by COVID-19 forced Higher Education Institutions (IES) to make changes in their teaching modalities, since all institutions have restricted attendance.

In view of this situation, SEP and ANUIES applied a questionnaire to 582 public and private institutions all over the country, with the aim of identifying the actions implemented to maintain the educational services before COVID-19. In this work, a documentary analysis is carried out for the characterization of the phenomenon, through an exploratory and descriptive research, the actions implemented by the IES during the pandemic are evaluated and a categorization of them is built; the strategies implemented, the decision-making processes within the IES, the challenges and the way in which they were faced are analyzed, as well as an analysis of the continuity of the educational activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresa de Jesús Guzmán Acuña, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Full-time academic at the Universidad Autónoma de Tamaulipas

Josefina Guzmán Acuña, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Full-time academic at the Universidad Autónoma de Tamaulipas

Juan Antonio Centeno Quevedo, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Full-time academic at the Universidad Autónoma de Tamaulipas

References

ANUIES (2020a). Anuario estadístico ciclo escolar 2019-2020. Población escolar en Educación Superior.

ANUIES (2020b). Acciones Realizadas por las Instituciones de Educación Superior para mantener los servicios educativos ante el COVID-19, así como contribuir a la salud y bienestar de la sociedad. Trabajo conjunto SEP-ANUIES.

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (2019). Artículo 3°, Última reforma mediante Decreto publicado en el Diario Oficial de la Federación el 15 de mayo de 2019.

Ley General de Educación, LGE (2019). Artículos 2 y 9, Decreto por el que se expide la Ley General de Educación publicado en el Diario Oficial de la Federación el 30 de septiembre de 2019.

Ley para la Coordinación de la Educación Superior, LCES (1978). Artículos 3 y 4. Ley publicada en el Diario Oficial de la Federación el 29 de diciembre de 1978.

Marmolejo, F. (2020). Webinar “La presencialidad restringida. XVIII Asamblea General Virtual de la Red Iberoamericana para el Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior (RIACES). 24 septiembre 2020.

Secretaría de Educación Pública (2018). ACUERDO número 18/11/18 por el que se emiten los Lineamientos por los que se conceptualizan y definen los niveles, modalidades y opciones educativas del tipo superior. Publicado en el Diario Oficial de la Federación el 27 de noviembre de 2018.

UNAM (2020). Tutorial de estrategias de aprendizaje. Colegio de Ciencias y Humanidades. Recuperado de: https://tutorial.cch.unam.mx/.

UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción, octubre, París. Recuperado de: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171

Published

2021-04-30

How to Cite

Guzmán Acuña, T. de J., Guzmán Acuña, J., & Centeno Quevedo, J. A. (2021). Actions implemented by Higher Education Institutions in Mexico during COVID-19. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (11). https://doi.org/10.25087/resur11a10