Academic Production in Teacher Training

Educational Experience During COVID-19

Authors

  • Juan Sánchez García Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Hilda Alicia Guzmán Elizondo Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa
  • Benito Delgado Luna Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur11a12

Keywords:

Teacher Education, Writing, Educational Research, Curriculum Research

Abstract

This article presents the results of research developed at a Normal School in Nuevo León, Mexico. The main perspective is oriented by academic literacy in the initial training of teachers with support for knowledge processes through multiple literacy. In addition, a teacher group rescues the redesign of the elective course: Academic Text Production Workshop taught in the sixth semester of the bachelor's degree in preschool education and primary education. Research-action with educational intervention presents an educational experience in a practice community during the 2019-2020 school year. The action plan establishes teaching strategies with learning activities and evidence to know discursive genders; identify the different types of academic documents; search and select fonts; and implement an academic writing workshop through the design, elaboration, review and dissemination of written production. Among the main results is that academic literacy contributes to the development of egress profile competencies related to critical thinking to solve problems and make educational decisions. Among the conclusions is that, in the face of the emerging conditions of the pandemic, collegial work in the production of texts is assumed as a professional capital that strengthens the relationship between educational research and pedagogical practice. The final product of the elective course is aimed at the development of research blueprints for the modalities of qualification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Sánchez García, Universidad Autónoma de Nuevo León

Professor at the Escuela Normal "Miguel F. Martínez", Centenaria y Benemérita (ENMFM). Doctor in Social Sciences with Orientation in Sustainable Development from the Universidad Autónoma de Nuevo León

Hilda Alicia Guzmán Elizondo, Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa

Professor at the Escuela Normal "Miguel F. Martínez", Centenaria y Benemérita (ENMFM). Doctorate in Inclusive Education by the Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa

Benito Delgado Luna, Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa

Professor at the Escuela Normal "Miguel F. Martínez", Centenaria y Benemérita (ENMFM). Doctorate in Inclusive Education by the Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa

References

Cope, B. & Kalantzis, M. (2015). The things you do to know: an introduction to the Pedagogy of Multiliteracies. In: A Pedagogy of Multiliteracies. Learning by Design (Bill Cope & Mary Kalantzis editors). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/304983829_The_Things_You_Do_to_Know_An_Introduction_to_the_Pedagogy_of_Multiliteracies/link/5783dbb108ae3f355b4a39ac/download.

DOF (20 de Agosto de 2012a). Acuerdo número 649 por el que se establece el Plan de Estudios para la Formación de Maestros de Educación Primaria. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5264718&fecha=20/08/2012.

DOF (16 de Agosto de 2012b). Acuerdo número 650 por el que se establece el Plan de Estudios para la Formación de Maestros de Educación Preescolar. Recuperado de: https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/42b00ee7-33da-4bff-85e3-ef45b0f75255/a650.pdf.

Elliot (2000). La investigación-acción en educación (Cuarta edición). España: Morata.

Guzmán-Simón F. y García-Jiménez, E. (2017). La alfabetización académica de los futuros maestros. Un estudio comparativo en varias universidades españolas. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 317-335. DOI:http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.2.246011.

Juárez, S. y Olguín, R. (2020). RECREA: Una Innovación Educativa Nacional en la Educación Superior en México. Lenguas en contexto, Año 10, agosto 2019 a julio de 2020, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 61-68. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/341098017_RECREA_Una_Innovacion_Educativa_Nacional_en_la_Educacion_Superior_en_Mexico/link/5eacdab5299bf18b958e37ad/download.

Navarro, F. (Coord.) (2014). Manual de escritura para carreras de humanidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, 2014.

Ochoa, D. (2015). Competencia para producir textos académicos. El caso de la Maestría en Docencia en Enseñanza Media Superior (reporte de investigación). Perfiles Educativos; vol. XXXVII, número especial, IISUE-UNAM, 55-68.

Pacheco-Cortés, A. y Alatorre, E. (2018) Proyecto RECREA Nodo Jalisco. En Avances en Democracia y Liderazgo Distribuido en Educación. Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Murillo, F (Coord.). Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME). México: Universidad de Guadalajara, 610-613.

Rodríguez-Mena, M. (2017). Comunidades de Práctica y Comunidades de Aprendizaje. Recuperado de: https://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiX-LG6koPuAhVBGM0KHcxECoUQFjADegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fjlsoberanisg.files.wordpress.com%2F2017%2F07%2F19112012175234-cp-y-ca-se1.pdf&usg=AOvVaw1ORn-5CMZiw0x3wxnLcxWj.

SEP. (2012a) Plan de Estudios de la Licenciatura en Educación Preescolar. México: SEP.

SEP. (2012a) Plan de Estudios de la Licenciatura en Educación Primaria. México: SEP.

SEP. (2014). Orientaciones académicas para la elaboración del trabajo de titulación. SEP. México.

Vargas Franco, A. (2015). Literacidad crítica y literacidades digitales: ¿una relación necesaria? Una aproximación a un marco teórico para la lectura crítica. Universidad Pedagógica Nacional. Facultad de Humanidades Folios, Segunda época (42); 139-160. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/3165/2800.

UNESCO. (2014). Día Internacional de la Alfabetización 2014. “Alfabetización para el desarrollo sostenible”. Recuperado de: http://www.gabinetecomunicacionyeducacion.com/es/noticias/dia-internacional-de-la-alfabetizacion-2014-alfabetizacion-para-el-desarrollo-sostenible
Zanotto, M; Monereo, C. y Castelló, M. (2011). Estrategias de lectura y producción de textos académicos. Leer para evaluar un texto científico. Perfiles Educativos 10, XXXIII, 133, IISUE-UNAM, 10-29.

Published

2021-05-03

How to Cite

Sánchez García, J., Guzmán Elizondo, H. A., & Delgado Luna, B. (2021). Academic Production in Teacher Training: Educational Experience During COVID-19. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (11). https://doi.org/10.25087/resur11a12