Sensitive Certainty:

Mirror in Which We Reflect Ourselves

Authors

  • Javier Reyes Bolaños

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur12a7

Abstract

The objective of this article is to identify the presence of sensible certainty, in the program of the subject of Reading and writing Workshop I that is a taught in upper secondary education, based on the knowledge of the categories of thought of explanation Hegelian. The importance of the relationship between the upper and upper middle level was considered. The work was carried out based on the knowledge of the subject and its delivery. It is concluded that, indeed, in the reference study program, it is possible to identify the presence of sensitive certainty, without mentioning it as such in the program, or proposing to go beyond it and this constitutes a limitation in the intellectual formation of the students of the upper secondary level and their transition to the higher level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Reyes Bolaños

 Colegio Superior para la Educación Integral Intercultural de Oaxaca – CSEIIO (México)

References

Beade, Ileana P. (2013): “La doctrina kantiana de los «dos mundos» y su relevancia para la interpretación epistémica de la distinción fenómeno/cosa en sí”, en Limite. Revista de Filosofía y Psicología, núm. 27, pp. 19-37. (Retomado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83628140002).

Cortés Sánchez, Edwin Mauricio. (2009). W.F. Hegel y la fundamentación filosófica de la Educación en los derechos humanos, en Revista DIALNET núm. 5, pp. 77-87. (Retomado de file:///C:/Users/ADMIN/Downloads/Dialnet-WFHegelYLaFundamentacionFilosoficaDeLaEducacionEnD-3997907%20(1).pdf )

Covarrubias Villa, Francisco. (1995). Las herramientas de la razón, México: UPN.

Kant, Immanuel. (2003). Crítica de la razón pura, en Biblioteca virtual universal. (Retomado de: http://www.elmayorportaldegerencia.com/Libros/Personal/Filosofia/[PD]%20Libros%20-%20Critica%20de%20la%20razon%20pura.pdf).

Filippi, Alberto. (1970): “Análisis crítico de la dialéctica y del conocimiento en la Fenomenología del Espíritu de Hegel”, en Revista de Filosofía Diánoia, núm. 16, pp. 66-96. (Retomado de file:///C:/Users/ADMIN/Downloads/1096-1067-2-PB.pdf).

Hyppolite, Jean. (1991). Génesis y estructura de la Fenomenología del Espíritu de Hegel, Barcelona: Península.

Modelo Educativo Integral Indígena. (MEII 2013). (Retomado de https://www.scribd.com/document/129870982/MEII-Modelo-Educativo-Integral-Indigena)
Secretaría de Educación Pública (SEP). Programas de Estudio para la Generación 2017 – 2020 y subsecuentes. (Retomado de https://www.dgb.sep.gob.mx/bachillerato_general.php).

Piaget, Jean. (1991). Seis Estudios de Psicología, Barcelona, España: Aragó.

Pineda Ribera, Diego Antonio. (1998): Propósito de la “Sensibilidad Común” en Aristóteles, en Revista UNIVERSITAS PHILOSOPHICA núm. 31, pp. 115-141. (Retomado de file:///C:/Users/ADMIN/Downloads/11449-Texto%20del%20art%C3%ADculo-41971-1-10-20141215.pdf).

Planes y Programas de Estudio del Colegio Superior para la Educación Integral Intercultural de Oaxaca. (2014).

Platón. (1871). Obras completas “Parmenides”. Edición de Patricio de Azcárate, tomo 4, pp. 143-272. (Retomado de http://www.filosofia.org/cla/pla/img/azf04143.pdf).

Platón. (1871). Obras completas “Teetetes”. Edición de Patricio de Azcárate, tomo 3, pp. 143-292. (Retomado de http://www.filosofia.org/cla/pla/img/azf03145.pdf).

Rendón, Carlos E. (2008): “El devenir de Hegel hacia la Fenomenología del Espíritu”, en Revista Ideas y Valores núm. 137, pp. 41-61. (Retomado de http://www.bdigital.unal.edu.co/13834/1/1486-7042-1-PB.pdf).

Spinoza, Baruch. (2000). Tratado de la reforma del entendimiento. Ediciones elaleph.com. (Retomado de http://juango.es/files/SPINOZA---Tratado-De-La-Reforma-Del-Entendimiento.pdf).

Strathern, Paul. (2008). Hegel en 90 minutos, México: Epublibre siglo XXI.

Published

2021-07-09

How to Cite

Reyes Bolaños, J. (2021). Sensitive Certainty:: Mirror in Which We Reflect Ourselves. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (12), e2021n12a7. https://doi.org/10.25087/resur12a7