The importance of the pedagogue in the development of content for Distance Education

Authors

  • Sergio de Ávila R. Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.25087/10.25087resur12a10

Keywords:

Pedagogue, pedagogy, Distance Education, content development

Abstract

The objective of this article is to evaluate the need to have a pedagogue who works together with the specialist in the subject when developing the contents, activities and materials carried out for a Distance Education System (SED), especially in the Institutions of Higher Education, using the theory of interaction and communication as a framework. It was found that the intervention of a pedagogue in the detailed elaboration of the thematic contents and learning activities is vital for the educational process to be really effective, as well as it must intervene in the training of the specialists involved, and advise the choice of learning assessment strategies, one of the most complex and debated areas in a remote system, therefore, it is concluded that a specialist in collaboration with a pedagogue can make the materials really meaningful and effective as transmitters of knowledge and skills .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio de Ávila R., Universidad Nacional Autónoma de México

Professor at the Facultad de Ciencias Políticas y Sociales of the Universidad Nacional Autónoma  of Mexico. Doctor in Political and Social Sciences

References

Barberà, E. (coordinadora) (2006) Educación abierta y a distancia. Barcelona: Editorial UOC [Libro electrónico]

Colmenero, S. (2002) Facultad de Ciencias Políticas y Sociales 1951-2001. México. UNAM

Espinal Fuentes, L.M. et al. (2019) Curso en línea basado en modalidad instruccional ADDIE y prototipización rápida. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación. 9 (18) Recuperado de: https://www.rieege.mx/index.php/rieege

FCPyS. (2014) Programa de la asignatura Seminario de Investigación en Relaciones Internacionales, Recuperado de la página: https://www.politicas.unam.mx/cri/wp-content/uploads/2014/06/Seminario-de-investigación-en-Relaciones- Internacionales.pdfGarcía Aretio, L. (coordinador). (2011) De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel

Grimán Morales, J. R. (2018) Algunas bases teóricas de la educación abierta y a distancia y la atención al adulto en situación de aprendizaje. Barquisimeto, Colombia. Universidad Nacional Abierta. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/376949603/Bases-Teoricas-de-La-Educacion-Abierta-y-a-Distancia
Holmberg, B. (1995) Theory and Practice of Distance Education. New York. Routledge

Holmberg, B. (2003) Distance Education in Essence. An overview of theory and practice in the early twenty-first century. (4) Alemania. Bibliotheks- und Informationssystem der Universität Oldenburg https://uol.de/fileadmin/user_upload/c3l/MDE/Download/asfvolume4_ebook.pdf

Holmberg, B. (2008) The Evolution, Principles and Practices of Distance Education. (11) Alemania. Bibliotheks- und Informationssystem der Universität Oldenburg https://uol.de/fileadmin/user_upload/c3l/master/mde/download/asfvolume11_eBook.pdf

Molina Aviles, M. y Molina Aviles, J. (2005) Fundamentos teóricos de la Educación a Distancia. Diseño Instruccional para el aprendizaje significativo. México. Facultad de Psicología. Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:19405/n03molinaav05.pdf

Molina Avilés, M. y Molina Avilés, J. (2005) Fundamentos teóricos de la Educación a Distancia. Diseño Instruccional para el aprendizaje significativo. México. Facultad de Psicología. Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:19405/n03molinaav05.pdf

Mora Vicarioli, F. (2020) El tutor virtual (E-Tutor) En la tercera década de la WEB. Costa rica. FUNDEPREDI [edición Kindle]

Navarrete-Cazales, Z. (2018) El pedagogo universitario en México: Una identidad im-posible. México: Plaza y Valdés Editores/Programa de Análisis Político de Discurso e Investigación. 181 pp. https://www.researchgate.net/publication/332098770_El_pedagogo_universitario_en_Mexico_Una_identidad_im-posible

Navarrete-Cazales, Z., & Rojas-Moreno, I. (Coords.) (2018). Tecnologías de la Información y la Comunicación en Educación Superior. Políticas y usos didácticos. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras. Colección @Schola Pedagogía. 301pp. http://ru.ffyl.unam.mx/handle/10391/6665

Navarrete-Cazales, Z., López-Membrillo, M. G., & Manzanilla-Granados, H. M. (2020). “Logros y perspectivas de la educación superior a distancia en el Tecnológico Nacional de México”. Revista de Educación Superior del Sur Global - RESUR, (9-10), 53-82. Recuperado de: https://www.iusur.edu.uy/publicaciones/index.php/RESUR/article/view/118

Noa Silverio, L. A. (2003) Nuevas tecnologías, educación a distancia y las teorías de aprendizaje. Cuba. Facultad de Educación a Distancia. Universidad de la Habana. Recuperado de: http://port-elec-502-ut-yabucoa.weebly.com/uploads/3/1/3/0/31302455/monogteoaprendadulto.pdf

Piazza, R. & Rizzari, S. (2020) Sviluppo delle competenze professionali e qualità della didattica universitaria: la peer review come formazione partecipata. Form@re. Vol. 20 (1) p. 62-77 [https://oaj.fupress.net/index.php/formare/article/view/8271/7800]

Rizo García, M. (2007) Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas. En: Revista da Associaçao Nacional dos Programas de Pós-graduação em Comunicação. 16 pp. Recuperado de: https://www.google.com/url?
sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=15&ved=2ahUKEwjp4qvQnKTlAhVEMqwKHQAlC0gQFjAOegQIBxAC&url=https%3A%2F%2Fe-compos.org.br%2Fe-compos%2Farticle%2Fdownload%2F143%2F144&usg=AOvVaw2NwnwDZ7JlSyYrV-CgUu4N

Rojas Moreno, I., & Navarrete Cazales, Z. (2019). Modalidades no presenciales de educación superior en México: Composición, tendencias y desafíos. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras. Colección @Schola Pedagogía. 182 pp. http://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/408

Rojas-Moreno, I., & Navarrete-Cazales, Z. (2019a). Presencia de las TIC en la práctica docente en el SUAYED-FFYL de la UNAM. Un estudio comparativo. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras. Colección @Schola Pedagogía. 101pp. http://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/513

Ruiz Méndez, M.R. & Aguirre Aguilar, G. (2013) “Quehacer docente, TIC y educación virtual o a distancia” Apertura. Vol.5 (2) 108-123 Retomado de: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/412

Published

2021-08-04

How to Cite

de Ávila R., S. (2021). The importance of the pedagogue in the development of content for Distance Education. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (12), e2021n12a10. https://doi.org/10.25087/10.25087resur12a10