Policies and uses of ICT in education before and during the health contingency due to Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur12a12Keywords:
Educational policies, ICT, Inclusion, digital divide, Covid-19Abstract
The objective of this work is to present an analytical review of the educational policies that have been proposed over the years, this century, to address the inclusion of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational field, and in parallel to analyze the way in which these policies have been adapted to the current emergency context, to continue with distance training processes, in which a response has been made to the educational needs of millions of students.
It was found that ICTs have represented a window to innovate teaching processes and strategies, showing itself as a way to modify the roles of teachers and students. For this reason, its integration in educational projects becomes essential to achieve democratic forms of inclusion, equity and educational quality that meet the proposals of the international agenda. It is concluded that the current context has realized the need for the reform of educational policies, emphasizing the creation of strategies that allow meeting the educational needs in different contexts, guaranteeing access to education and the reduction of digital divides.
Downloads
References
CEPAL. (2020a). Las oportunidades de digitalización en América Latina frente al COVID-19. Recuperado de: https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/45360/OportDigitalizaCovid-19_es.pdf
CEPAL. (2020b). Universalizar a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. Recuperado de: https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/45938/S2000550_es.pdf
Díaz-Barriga, Ã. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Educación y Pandemia. Una visión académica. México: IIsUE-UNAM. Recuperado de: https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia
Dussel, I. (2020). La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-16. Recuperado de: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16482
García-Aretio, L. (2020). Conferencia magistral "Formatos educativos digitales en tiempos de confinamiento y postconfinamiento", en IV Encuentro de Educación Internacional y Comparada (25 de noviembre). México: Cartelera Cultural FFyL-UNAM. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=2-FnQOBUthM&ab_channel=CarteleraCulturalFFyL (Inicia: 00:05:01 / Termina: 1:09:15).
IIPE. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina 2014. Recuperado de: https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/es/publicaciones/informe-sobre-tendencias-sociales-y-educativas-en-america-latina-2014
Ithurburo, V. (2019). Políticas digitales en los sistemas educativos de América Latina (2013-2018). Recuperado de: https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/archivos/Estado%20del%20Arte%20%20Pol%C3%ADticas%20de%20TIC%20y%20Educaci%C3%B3n.pdf
Jara, I. (2008). Las políticas de tecnología para escuelas en América Latina y el mundo: visiones y lecciones. Recuperado de: https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/4006/S2008011_es.pdf
Lion, C. (2019). Los desafíos y oportunidades de incluir tecnologías en las prácticas educativas. Análisis de casos inspiradores. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375589/PDF/375589spa.pdf.multi
Lloyd, M. (2020). "Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19". En: Educación y pandemia. Una visión académica. México: UNAM/IISUE. pp. 115-121. Disponible en: http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia
Lugo, M., y Brito, A. (2015). Las Políticas TIC en la educación de América Latina. Una oportunidad para saldar deudas pendientes. Recuperado de: https://www.archivosdeciencias.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Archivos09a03/7069
Manzanilla, H. M. (2014) “Tecnologías de la Información y la Comunicación: Una vía para la internacionalización del conocimiento†en Navarrete, Z., y Navarro. M. A. (Eds.)
(2014) Internacionalización y Educación Superior, Estados Unidos de América: Palibrio LLC /Sociedad Mexicana de Educación Comparada, pp. 276- 299.
Navarrete, Z., Manzanilla, H. M., y Ocaña, L. (2020). “Políticas implementadas por el gobierno mexicano frente al COVID19. El caso de la educación básicaâ€. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (ESPECIAL), 143-172. Recuperado de: https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/100
Navarrete, Z., y Rojas, I. (2018). Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación superior. Políticas y usos didácticos. México: Universidad Nacional, Facultad de Filosofía y Letras. Colección @Schola Pedagogía 301 pp. Recuperado de: http://ru.ffyl.unam.mx/handle/10391/6665
Paliwala, A. (2006). “Free Culture, Global Commons and Social Justice†in Information Technology Diffusion. Journal of Information. Law and Technology.
Rojas, I., y Navarrete, Z. (2019). Modalidades no presenciales de educación superior en México: Composición, tendencias y desafíos. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras. Colección @Schola Pedagogía. 182 pp. Recuperado de: http://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/408
Salvatierra, F. (2020). El planeamiento de políticas tic para contextos de emergencia. Recuperado de: https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/es/portal/articulo-el-planeamiento-de-politicas-tic-para-contextos-de-emergencia
Tenti, E. (2020). Conferencia Magistral "Complejidades de la formación docente durante y después de la pandemia", en IV Encuentro de Educación Internacional y Comparada (24 de noviembre). México: Cartelera Cultural FFyL-UNAM. Disponible en:https://www.youtube.com/watch?v=0X5H251dDz4&ab_channel=CarteleraCulturalFFyL (Inicia: 00:02:15 / Termina: 00:56:40).
UNESCO. (2007). Política pública para la inclusión de las TIC en los sistemas de educación de América Latina. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000158070/PDF/158070spa.pdf.multi
UNESCO. (2009). Medición de las Tecnologías de la Información y la Comunicación- Manual de usuario. Recuperado de: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/guide-to-measuring-information-and-communication-technologies-ict-in-education-sp.pdf
UNESCO. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TIC en educación en América Latina y el Caribe. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf
UNESCO. (2013). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/
UNESCO. (2020a). “La educación en tiempos de pandemia de COVID-19â€. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075?locale=es
UNESCO. (2020b)¿Qué ayuda pueden proporcionar las tecnologías inteligentes durante la pandemia? Recuperado de: https://es.unesco.org/news/que-ayuda-pueden-proporcionar-tecnologias-inteligentes-durante-pandemia
UNESCO. (2020c). Propuestas de la UNESCO para garantizar la educación online durante la pandemia. Recuperado de: https://www.educaweb.com/noticia/2020/04/01/propuestas-unesco-garantizar-educacion-online-pandemia-19132/
UNESCO. (2021). Garantizar un aprendizaje a distancia efectivo durante la disrupción causada por la COVID-19. Recuperado de: http://moodle.clubunescocompse.com/pluginfile.php/5373/mod_resource/content/1/GARANTIZAR%20UN%20APRENDIZAJE%20A%20DISTANCIA%20UNESCO.pdf
UNESCO. (S/F). Las TIC en la Educación. Recuperado de https://es.unesco.org/themes/tic-educacion