Modification of teaching practice with the use of ICT

Authors

  • María Cristina López de la Madrid Universidad Oberta de Cataluña
  • Cecilia Tejeda Mercado Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur12a15

Abstract

Teacher training schools are a fundamental sector for educational development, since they are the basis for the characterization of the teachers in charge of the classrooms, generally at the basic education levels. The incorporation of Information and Communication Technologies (ICT) in this sector promotes a culture of efficient and relevant use for the improvement of the educational process, but this incorporation requires guidelines and guidelines to guide this process. This work is part of a broader investigation that investigated the main guidelines that have guided the implementation of ICT in the last 30 years in Mexico. For the purposes of this communication, one of the seven identified guidelines was chosen: The transformation / Modification of pedagogical / teaching practice from the use of ICT; To analyze some of the changes that have been generated in recent years, four information gathering techniques were used: the documentary analysis of the study programs and the didactic planning carried out by teachers, the semi-structured interview with Academic Directors and Coordinators of two normal schools located in the municipality of Guadalajara, Jalisco, and the design and application of a questionnaire to teachers from both schools and the application of a focus group. The results indicate that despite the fact that in the last thirty years policies have been dictated to promote the technological presence and the modification of pedagogical practices, in the plans and programs analyzed the presence of ICT is incipient; However, this data contrasts with that indicated by teachers and administrators, who affirm that they make a more intensive and diversified use of technology, so the triangulation of the data obtained gives a broader panorama of the real situation of ICT in the educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Cristina López de la Madrid, Universidad Oberta de Cataluña

Doctora en Sociedad de la Información y el Conocimiento, por la Universidad Oberta de Cataluña. Adscrita a la Universidad de Guadalajara

Cecilia Tejeda Mercado, Universidad de Guadalajara

Doctor in Higher Education Management, from the Universidad de Guadalajara. Attached to the Secretaría de Educación Jalisco

References

Anderson, R. & Dexter, S. (2000). School Technology Leadership: Incidence and impact. Rep. No. 6, Center for Research on Information Technology and Organizations, University of California, Irvine and University of Minnesota. https://escholarship.org/content/qt76s142fc/qt76s142fc.pdf

Bartolomeoli, M., Bressan, S., Pardo, L. (noviembre 2014). Representaciones y modo de uso de nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación en profesores de nivel superior. Trabajo presentado en el Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina.
https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/110.pdf

Bates, A. (2001). Cómo gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de centros universitarios. España: Gedisa

Benney, M. & Hughes, E. (2006). Of sociology and the interview. En N. K. Denzin (comp.), Sociological Methods. A sourcebook. New York: Routledge.

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Significado y medida. Barcelona: Ariel.

Brun, M. (2011). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la formación inicial docente de América Latina. Serie Políticas Sociales, N°172 (LC/L.3391), Santiago de Chile, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6183/1/S1100626_es.pdf

Brunner, J. (2008). ¿Una sociedad movilizada hacia las TIC? En IIPE-UNESCO-UNICEF, Las TIC: del aula a la agenda política, pp. 41-53. Buenos Aires: UNICEF.

Cebrián, M. (1992): La didáctica, el currículum, los medios y los recursos didácticos, SPICUM, Málaga

Cohen, L., Manion, L., y Morrison, K. (2011). Research methods in education. Londres: Routledge.

Coll, C. y Monereo, C. (2008) (Eds.). Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Madrid: Morata

Coll, C., Onrubia, J. y Mauri, T. (2007). Tecnología y prácticas pedagógicas: las TIC como instrumentos de mediación de la actividad conjunta de profesores y estudiantes. Anuario de Psicología. 38 (3) 377-400.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2005). Estrategias nacionales para la sociedad de la información en América Latina y el Caribe. http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/un/unpan020036.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe y Unión Europea (2010a). Impacto social de la incorporación de las nuevas tecnologías de información y comunicación en el sistema educativo. http://www.eclac.org/publicaciones/xml/4/41364/sps166-kaztman-gsunkel-alis-2010.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe y Unión Europea (2010b). Nuevas tecnologías de la información y la comunicación para la educación en América Latina: riesgos y oportunidades. http://www.eclac.org/publicaciones/xml/2/41612/sps167-educacion-ALIS.pdf

Duart, J. y Sangrà, A. (2000). Aprender en la virtualidad. Barcelona, Gedisa

Dussel, Inés. La formación de docentes para la educación secundaria en América Latina: perspectivas comparadas. En Braslavsky, C., Dussel, I. y Paula Scaliter (2001). Los formadores de jóvenes en América Latina. Desafíos, Experiencias y Propuestas. Oficina Internacional de Educación, 10-23.

Earle, R. S. (2002). The Integration of Instructional Technology into Public Education: Promise and challenges. Educational Technology, 42 (1), pp. 5-13.

Fishman, B. & Pinkard, N. (2001). Bringing urban schools into the information age: Planning for technology vs. Technology planning. Journal of Educational Computing Research, 25(1), 63-80. https://doi.org/10.2190/6HDY-88WM-2QHX-QY3D

Fishman, B., Pinkard, N. & Bruce, C. (Eds.) (1998). Preparing schools for curricular reform: Planing for technology vs. Technology planing. Atlanta, GA: AACE.

Fishman, B. & Zhang, B. H. (2003). Planning for technology: The link between intentions and use. Educational Technology, 43(4), 14-18.

Gros, B. y Silva, J. (2005). La formación del profesorado como docentes en los espacios virtuales de aprendizaje, Revista Iberoamericana de Educación, Número 36(1), 1-13. https://rieoei.org/historico/deloslectores/959Gros.PDF

Heinrich, P. (1995). The school development plan for IT, en B. Tagg (ed.) Developing a Whole-School IT Policy, London: Pitman, 51-71. Herschbach, D. R.

Hew, K. F., & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55(3), 223-252.

Hooper, S. & Rieber, L. (1995) Teaching with technology. In A. C. Ornstein (Ed.), Teaching: Theory into practice, 154-170. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon. http://www.nowhereroad.com/twt/

Karsenti, T. y Lira, M. (2011). ¿Están listos los futuros profesores para integrar las TIC en el contexto escolar? El caso de los profesores en Quebec, Canadá. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 56-70.

Kennewell, S., Parkinson, J., & Tanner, H. (2000). Developing the ICT capable school. London: RouteledgeFalmer.

Lawson, T., & Comber, C. (1999). Superhighways technology: Personal factors leading to successful integration of information and communications technology in schools and colleges. Journal of Information Technology for Teacher Education, 8(1), 41–53.

Lawson, T. & Comber, C. (1999) Superhighways technology: Personnel factors leading to successful integration of information and communications technology in schools and colleges. Technology, Pedagogy and Education, 8. 41-53. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14759399900200054

Luna, M. (2005). El rol de los docentes en el cambio educativo. Revista PRELAC, 1, pp. 170-173. Santiago de chile: OREAL-UNESCO

Montes, J. y Ochoa, S. (2006). Apropiación de las Tecnologías de la Información y Comunicación en cursos universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 9 (2) noviembre, 2006, pp. 87-100. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79890209

Murillo, F. y Martínez-Garrido, C. y Hernández-Castilla, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 6-27.

OCDE (2009). The New Millennium Learners: ICT use in Initial Teacher Training. http://www.oecd.org/education/research/42032647.pdf

Organización de las Naciones Unidas, Unión Internacional de Telecomunicaciones (2003). Declaration of Principles. Document. WSIS-03/GENEVA/DOC/4-E. https://www.itu.int/net/wsis/docs/geneva/official/dop-es.html

Organización de las Naciones Unidas, Unión Internacional de Telecomunicaciones (2005). Tunis Agenda for the Information Society Document: WSIS-05/TUNIS/DOC/6(Rev.1)-E. https://www.itu.int/net/wsis/docs2/tunis/off/6rev1.pdf

Palmares, V. O. (junio 2015) Uso de las TIC por parte de los docentes de la Escuela Normal de Educación Preescolar. Educación y Futuro. Debates y desafíos en perspectiva internacional. http://www.saece.org.ar/docs/congreso5/trab049.pdf

Romaní, J. C. C. (2011). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. ZER: Revista de Estudios de Comunicación= Komunikazio Ikasketen Aldizkaria,14(27).

Rogers, P. L. (2000). Barriers to adopting emerging technologies in education. Journal of Educational Computing Research, 22(4), 455–472.

Santiago, G., y Sosa, N. (2012). Recomendaciones para la reformulación de políticas de incorporación de las TIC a la educación básica en México. Desafíos y decisiones estratégicas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLII (4), 15-31. https://www.redalyc.org/pdf/270/27025229002.pdf

Secretaría de Educación Pública (1999). Plan de estudios 1999. Licenciatura en Educación Secundaria [PDF] http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/planes/les/plan.pdf

Secretaría de Educación Pública (1984). Programa Nacional de Educación, Cultura, Recreación y Deporte 1984-1988.
file:///C:/Users/EDUCAC~1/AppData/Local/Temp/21091984-MAT.pdf

Secretaría de Educación Pública (1990). Programa Nacional para la Modernización Educativa 1990-1994. file:///C:/Users/EDUCAC~1/AppData/Local/Temp/29011990-MAT.pdf

Secretaría de Educación Pública (1996). Programa de Desarrollo Educativo 1995-2000. http://zedillo.presidencia.gob.mx/pages/prog-sec.html

Secretaría de Educación Pública (2001). Programa Nacional de Educación 2001-2006. http://planeacion.uaemex.mx/InfBasCon/2001-2006.pdf

Secretaría de Educación Pública (2007). Programa Sectorial de Educación 2007-2012 [PDF] https://coleccion.siaeducacion.org/sites/default/files/programa_sectorial_educacion_mexico.pdf

Secretaría de Educación Pública (2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018 [PDF] http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pd

Secretaría de Educación Pública (2011). Plan de estudios educación básica 2011 [PDF]. http://basica.sep.gob.mx/dgdc/sitio/pdf/PlanEdu2011.pdf

Secretaría de Educación Pública. (2009). Guía para la instrumentación didáctica de los programas de estudio para la formación y desarrollo de competencias profesionales. http://www.itesca.edu.mx/

Secretaría de Educación Pública. (2013). Planeación educativa. http://www.dgespe.sep.gob.mx/

Severin, E. (2010). Tecnologías de la información y la comunicación (TICs) en educación. Marco conceptual e indicadores. BID.
https://publications.iadb.org/en/publication/14904/tecnologias-de-la-informacion-y-la-comunicacion-tics-en-educacion

Suárez, J.M. Almerich, G. Gargallo, B. y Aliaga, F (2010). Las competencias en TIC del profesorado y su relación con el uso de los recursos tecnológicos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 18 (10). http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/755

Taylor, S. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de los significados. Barcelona: Editorial Paidós.

Tondeur, J., Kershaw, L., Vanderlinde, R. y Van Braak, J. (2013). Getting inside the black box of technology integration in education: Teachers' stimulated recall of classroom observations. Australasian Journal of Educational Technology, 29(3), 434–449.

Tondeur, J., Van Keer, H., van Braak, J., & Valcke, M. (2008). ICT integration in the classroom: Challenging the potential of a school policy. Computers and Education. 51, 212-223. https://core.ac.uk/download/pdf/55698025.pdf

UNESCO (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La educación superior en el siglo XXI, Visión y acción. Tomo I: Informe Final. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345_spa

UNESCO (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. ED.2009/CONF.402/2. http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf

UNESCO (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024.locale=es

UNESCO. (2005). La conceptualización de la UNESCO sobre calidad. Un marco para el entendimiento, el monitoreo, y la mejora de la calidad educativa. París: UNESCO.
Van Braak, J. (2003). Opstellen van beleidplannen voor ICT in het onderwijs. [Redacting policy plans for ICT in education]. ICT en onderwijsvernieuwing, 7, 67-82.

Vanderlinde, R., van Braak, J., De Windt, V., Tondeur, J., Hermans, R., y Sinnaeve, I., (2008). Technology Curriculum and Planing for Technology in Schools: The Flemish Case. file:///C:/Users/EDUCAC~1/AppData/Local/Temp/Technology_curriculum_and_planning_for_t.pdf

Zabalza, M. (2004). Guía para la planificación didáctica de la docencia universitaria en el marco del EEES. Ciudad de México: Secretaría de Educación Pública.

Zabalza, M. y Zabalza, M. A. (2010). Planificación de la docencia en la Universidad. Elaboración de las guías docentes de las materias. Madrid: Narcea.

Published

2021-08-04

How to Cite

López de la Madrid, M. C., & Tejeda Mercado, C. (2021). Modification of teaching practice with the use of ICT. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (12), e2021n12a15. https://doi.org/10.25087/resur12a15