Salesian University Educational Model
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur14a3Keywords:
Higher Education, Salesian University, Educational model, Preventive SystemAbstract
The aim of this article is the theoretical analysis and transversal impact - context, curricular and extracurricular structure - of the educational model at the Salesian University based on three elements that make up the peculiarity of this model: Humanistic Formation (FH), Integral Formation Workshops (TFI) and Celebrative Activities (CA). These elements have proved to be an important complement in the professional training of young university students as preventive leaders and have generated interdisciplinary training experiences that promote proactive criticism, socio-emotional development, self-awareness and responsibility, and inclusive and supportive social awareness and responsibility.
In the following sections, the principles of Salesian pedagogy are taken up again, outlining five elements of the educational model. It considers the profile of the "educator" teacher who teaches FH and models elements of leadership with preventive traits.
The direct correlation between teachers committed to the Preventive System, with a clear educational intentionality and the ability to lead intercultural, interreligious and multidisciplinary dialogue with the formation of university preventive leaders is shown.
Downloads
References
Abadzi, H. (2017). Para capacitar a los trabajadores en el siglo XXI. Entre hechos, la ficción y las ilusiones tejidas por la memoria. Reformas y Políticas Educativas. Revista del FCE (2) 105-146.
Chávez, P.(2003a). Identidad de la Presencia Salesiana de Educación Superior (IUS). Italia
-------------(2003b). Políticas para la Presencia Salesiana en la Educación Superior 2003-2008. Italia
-------------- (2012). Políticas para la Presencia Salesiana en la Educación Superior 2012-2016. Italia
Diario Oficial de la Federación(DOF) (28-01-1992). Reforma a la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4646748&fecha=28/01/1992
-------------------------------------- (05-03-1993). Reforma a la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4721720&fecha=05/03/1993&print=true
-------------------------------------- (29-01-2016). Reforma a la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5424043&fecha=29%2F01%2F2016
--------------------------------------(27-05-1998) Acuerdo 243 de la Secretaría de Educación Pública, Recuperado de:http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/42b00ee7-33da-4bff-85e3-ef45b0f75255/a243.pdf
-------------------------------------(10-01-2000) Acuerdo 279 de la Secretaría de Educación Pública, Recuperado de:https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/42b00ee7-33da-4bff-85e3-ef45b0f75255/a279.pdf
-------------------------------------(13-11-2017) Acuerdo 171117 de la Secretaria de Educación Pública, Recuperado de:https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5504348&fecha=13/11/2017
-------------------------------------(27-11-2018) Acuerdo 181118 de la Secretaria de Educación Pública, Recuperado de: https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5544816&fecha=27/11/2018
ENES. (S/F). Modelo Educativo Salesiano México, Salesianos e Hijas de María Auxiliadora. México
-------- (2014). Modelo Educativo Salesiano - México
Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., & Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción).RECIMUNDO,4(3), 163-173.https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Instituciones Salesiana de Educación Superior (IUS) (2010). Un sentido al perfil. Documento de presentación del Perfil de competencias del Docente IUS. Verona
---------------------------- (2012a). Perfil de competencias del Docente-Académico IUS. Verona
---------------------------- (2016). Políticas para la Presencia Salesiana en la Educación Superior 2016-2021. Italia
----------------------------(2016).Orientaciones para la Pastoral Universitaria Salesiana en las Instituciones Salesianas de Educación Superior. Roma.
----------------------------- (2003). Programa común 2, 2003-2008. Italia
-----------------------------. (2012). Programa común 4, 2012-2016. Italia
-----------------------------. (2013). Programa común 4, 2013-2017. Brasil
-----------------------------. (2016). Programa común 5, 2016-2021. Italia
-----------------------------. (2017) Programa común 5, 2017-2021. Chile
Moncada, J. (2011). Modelo Educativo basado en Competencias. México: Trillas
Rodríguez, A., (2015). Liderazgo Preventivo en la Universidad. Alteridad, Revista de Educación, 10 (1), 58-85. Doi: 10.17163/alt.v10n1.2015.05
----------------. (2018a). Liderazgo Preventivo en la Universidad. México: Ediciones Navarro
----------------. (Coord.). (2018b). La Autoapropiación y sus implicaciones educativas. A los 60 años del Insight de Bernard Lonergan. Ciudad de México: Ediciones Navarra, Universidad Salesiana A.C.
----------------. (2019). Educadores Líderes desde un enfoque Preventivo. México: IMGRA
Rodríguez, A. y Sánchez, S. G. (2017). “UNISAL. La Universidad de los Salesianos en México”, en Lezama, M. y Velazco, A. (coord.). Libro Conmemorativo, México 1892-2017, 125 años de presencia salesiana en México. (pp.193-195). Ciudad de México
Rodríguez, A. y Sánchez, S. G. (2020). Ser Preventivos en 15 acciones. México: IMGRA
Rodríguez. R. (2016).El RVOE que vendrá. Campus Milenio Núm. 645, pp. 5 [2016-02-18] Recuperado de https://www.ses.unam.mx/publicaciones/articulos.php?proceso=visualiza&idart=2209
Sánchez, L. (2013), Los modelos educativos en el mundo. México: Trillas
Sánchez S. (2019) Valoración del modelo educativo-alumnos: documento electrónico. México. S/D
Santacruz, Jorge (2020). ¿Un líder nace o se hace?, Conversatorio con el Dr. Alejandro Rodríguez. (23 de octubre de 2020) disponible en https://www.youtube.com/watch?v=cexBxeVmuQ8
Tobón, S., (2015), Metodología de Gestión Curricular, Trillas, México.
UNISAL. (1995). Acta Constitutiva. México S/D
------------ (2013). Manual General de Organización, México S/D
------------ (2017). Plan de Pastoral de la Universidad Salesiana México. México S/D
------------ (2017). Evaluación docente 18-1, documento interno, electrónico. México. S/D
------------ (2018). Evaluación docente 18-2C, documento interno, electrónico. México. S/D
------------ (2018). Evaluación docente 18-2S, documento interno, electrónico. México. S/D
------------ (2018). Evaluación docente 18-3, documento interno, electrónico. México. S/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sara Guadalupe Sánchez Tapia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.