Salesian University Educational Model

Authors

  • Sara Guadalupe Sánchez Tapia Universidad Salesiana

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur14a3

Keywords:

Higher Education, Salesian University, Educational model, Preventive System

Abstract

The aim of this article is the theoretical analysis and transversal impact - context, curricular and extracurricular structure - of the educational model at the Salesian University based on three elements that make up the peculiarity of this model: Humanistic Formation (FH), Integral Formation Workshops (TFI) and Celebrative Activities (CA). These elements have proved to be an important complement in the professional training of young university students as preventive leaders and have generated interdisciplinary training experiences that promote proactive criticism, socio-emotional development, self-awareness and responsibility, and inclusive and supportive social awareness and responsibility.
In the following sections, the principles of Salesian pedagogy are taken up again, outlining five elements of the educational model. It considers the profile of the "educator" teacher who teaches FH and models elements of leadership with preventive traits.
The direct correlation between teachers committed to the Preventive System, with a clear educational intentionality and the ability to lead intercultural, interreligious and multidisciplinary dialogue with the formation of university preventive leaders is shown.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Guadalupe Sánchez Tapia, Universidad Salesiana

Master of Education, doctoral candidate in the research and teaching program of the CEPES University, teacher and executive rector of the Salesian University, Mexico

References

Abadzi, H. (2017). Para capacitar a los trabajadores en el siglo XXI. Entre hechos, la ficción y las ilusiones tejidas por la memoria. Reformas y Políticas Educativas. Revista del FCE (2) 105-146.

Chávez, P.(2003a). Identidad de la Presencia Salesiana de Educación Superior (IUS). Italia

-------------(2003b). Políticas para la Presencia Salesiana en la Educación Superior 2003-2008. Italia

-------------- (2012). Políticas para la Presencia Salesiana en la Educación Superior 2012-2016. Italia

Diario Oficial de la Federación(DOF) (28-01-1992). Reforma a la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4646748&fecha=28/01/1992

-------------------------------------- (05-03-1993). Reforma a la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4721720&fecha=05/03/1993&print=true

-------------------------------------- (29-01-2016). Reforma a la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5424043&fecha=29%2F01%2F2016

--------------------------------------(27-05-1998) Acuerdo 243 de la Secretaría de Educación Pública, Recuperado de:http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/42b00ee7-33da-4bff-85e3-ef45b0f75255/a243.pdf

-------------------------------------(10-01-2000) Acuerdo 279 de la Secretaría de Educación Pública, Recuperado de:https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/42b00ee7-33da-4bff-85e3-ef45b0f75255/a279.pdf

-------------------------------------(13-11-2017) Acuerdo 171117 de la Secretaria de Educación Pública, Recuperado de:https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5504348&fecha=13/11/2017

-------------------------------------(27-11-2018) Acuerdo 181118 de la Secretaria de Educación Pública, Recuperado de: https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5544816&fecha=27/11/2018

ENES. (S/F). Modelo Educativo Salesiano México, Salesianos e Hijas de María Auxiliadora. México

-------- (2014). Modelo Educativo Salesiano - México

Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., & Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción).RECIMUNDO,4(3), 163-173.https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Instituciones Salesiana de Educación Superior (IUS) (2010). Un sentido al perfil. Documento de presentación del Perfil de competencias del Docente IUS. Verona

---------------------------- (2012a). Perfil de competencias del Docente-Académico IUS. Verona

---------------------------- (2016). Políticas para la Presencia Salesiana en la Educación Superior 2016-2021. Italia

----------------------------(2016).Orientaciones para la Pastoral Universitaria Salesiana en las Instituciones Salesianas de Educación Superior. Roma.

----------------------------- (2003). Programa común 2, 2003-2008. Italia

-----------------------------. (2012). Programa común 4, 2012-2016. Italia

-----------------------------. (2013). Programa común 4, 2013-2017. Brasil

-----------------------------. (2016). Programa común 5, 2016-2021. Italia

-----------------------------. (2017) Programa común 5, 2017-2021. Chile

Moncada, J. (2011). Modelo Educativo basado en Competencias. México: Trillas

Rodríguez, A., (2015). Liderazgo Preventivo en la Universidad. Alteridad, Revista de Educación, 10 (1), 58-85. Doi: 10.17163/alt.v10n1.2015.05

----------------. (2018a). Liderazgo Preventivo en la Universidad. México: Ediciones Navarro

----------------. (Coord.). (2018b). La Autoapropiación y sus implicaciones educativas. A los 60 años del Insight de Bernard Lonergan. Ciudad de México: Ediciones Navarra, Universidad Salesiana A.C.

----------------. (2019). Educadores Líderes desde un enfoque Preventivo. México: IMGRA

Rodríguez, A. y Sánchez, S. G. (2017). “UNISAL. La Universidad de los Salesianos en México”, en Lezama, M. y Velazco, A. (coord.). Libro Conmemorativo, México 1892-2017, 125 años de presencia salesiana en México. (pp.193-195). Ciudad de México

Rodríguez, A. y Sánchez, S. G. (2020). Ser Preventivos en 15 acciones. México: IMGRA

Rodríguez. R. (2016).El RVOE que vendrá. Campus Milenio Núm. 645, pp. 5 [2016-02-18] Recuperado de https://www.ses.unam.mx/publicaciones/articulos.php?proceso=visualiza&idart=2209

Sánchez, L. (2013), Los modelos educativos en el mundo. México: Trillas

Sánchez S. (2019) Valoración del modelo educativo-alumnos: documento electrónico. México. S/D

Santacruz, Jorge (2020). ¿Un líder nace o se hace?, Conversatorio con el Dr. Alejandro Rodríguez. (23 de octubre de 2020) disponible en https://www.youtube.com/watch?v=cexBxeVmuQ8

Tobón, S., (2015), Metodología de Gestión Curricular, Trillas, México.

UNISAL. (1995). Acta Constitutiva. México S/D

------------ (2013). Manual General de Organización, México S/D

------------ (2017). Plan de Pastoral de la Universidad Salesiana México. México S/D

------------ (2017). Evaluación docente 18-1, documento interno, electrónico. México. S/D

------------ (2018). Evaluación docente 18-2C, documento interno, electrónico. México. S/D

------------ (2018). Evaluación docente 18-2S, documento interno, electrónico. México. S/D

------------ (2018). Evaluación docente 18-3, documento interno, electrónico. México. S/

Published

2023-03-16

How to Cite

Sánchez Tapia, S. G. . (2023). Salesian University Educational Model. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (14), e2022n14a3. https://doi.org/10.25087/resur14a3