Impact of COVID-19 and Socioeconomic Inequality in Higher Education in Ecuador

Authors

  • Vianca Mercedes Latorre Villacís Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco

Keywords:

Inequalities, Meritocracy, Higher Education, Digital Divide

Abstract

This work explores the socioeconomic inequality that COVID-19 exposes in higher education in Ecuador. Inequalities would be associated with a series of factors such as the digital divide in its dimensions of access, use and competition. The general objective is to link from theory the discussion about the agency capacity of students while their socioeconomic inequality is overcome by the enormous digital divide. The specific objectives are to identify the measures they chose to continue classes without interruptions. Evaluate how disadvantages due to the technological factor are resolved. And, analyze public policies to address and mitigate educational socioeconomic inequality.
Theoretical framework: The categories of social inequalities in university spaces are framed, through the use of agency capacity of those who participate meritocratically in the midst of the social justice debate according to authors such as Anthony Giddens, Amartya Sen and Francisco Dubet.
Method: Strategy consists of using documentary analysis, bibliographic compilation, accountability and archives to collect specialized information by regional institutional organizations.
Conclusions: Inequality has two faces: an unequal distribution of good education, but also concessions in terms of quality in order to not increase inequality due to the digital divide within homes that opened the doors to this normality.
Importance: Evolution of higher education within the university or technological career during the health crisis and the implementation of new rules of the game to continue teaching through the use of technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vianca Mercedes Latorre Villacís, Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco

Doctoral student in Social Sciences and Humanities at the Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco

References

Arévalo, A. (2021). COVID-19. Nuevas enfermedades, antiguos problemas en Centroamérica. Colección Grupos de Trabajo. Buenos Aires. Pp. 1-224. Disponible en: https://www.clacso.org.ar/libreria-latinoamericana/libro_detalle.php?orden=&id_libro=2336&pageNum_rs_libros=0&totalRows_rs_libros=1509.

Bourdieu, P., (1977). La distinción. Taurus; Madrid, 1986. Pp. 210-222.

CNIG, (2020). Los riesgos a los que se enfrentan las mujeres durante la emergencia sanitaria por el Covid-19 en Ecuador. Consejo Nacional para la Igualdad de Género. Disponible en: https://www.igualdadgenero.gob.ec/los-riesgos-a-los-que-se-enfrentan-las-mujeres-durante-la-emergencia-sanitaria-por-el-covid-19-en-ecuador/.

Edición Médica (2020). Primer caso confirmado de Covid-19 en Ecuador. Última visita: https://www.edicionmedica.ec/secciones/salud-publica/primer-caso-de-covid-19-en-ecuador-95377.

El Comercio (2020). ¿En qué quedó el examen Ser Bachiller, tras el covid-19? Disponible en: https://www.elcomercio.com/actualidad/bachiller-examen-covid19-emergencia.html.

Giddens, A., (1984). La constitución de la Sociedad. Esquema de la teoría de la estructuración. Polity Press, Cambridge, en asociación con Basil Blackwell, University of Oxford, pp. 39-377.

Gutiérrez, G., (1990). Entre las calandrias. Un ensayo sobre José María Arguedas. Lima. Pp. 1-400.

Gneiting, U., Lusiani, N., y Tamir, I. (2020). Poder, ganancias y pandemia. De una economía para las élites a una economía para las personas. Oxfam International. Pp. 1-200.

INEC, (2018). Encuesta Multipropósito – TIC 2018, Instituto Nacional de Estadística y Censos, Quito.

Kerner, I, (2013). Differences of Inequality: Tracing the Socioeconomic, the Cultural and the Political in Latin American Postcolonial Theory. Working Paper N.° 60, pp. 3-42.

Nieto-Carrillo, Ernesto (2020a). La educación y la crisis: ¿A qué o a quién beneficia la austeridad? Universidad de Coimbra, Julio 2020. Centre for Business and Economics Research (CeBER) and Faculty of Economics.

Nieto-Carrillo, E. (2020b). Education, Labour and Inequality in Ecuador, 2006-2016: Building Social Convergence. En Change and Continuity in Latin America: Analyses of political, institutional, and sociocultural transitions. Leipzig, Alemania: The Graduate School Global and Area Studies – Universidad de Leipzig.

OCDE, (2020). Impacto social del Covid-19 en Ecuador: Desafíos y respuestas. Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico. Pp. 1-23. Disponible en: https://www.oecd.org/dev/Impacto-social-COVID-19-Ecuador.pdf.

Oliva, N. (2020). Latinoamérica: crisis y recuperación aún incierta. Análisis Económico. Centro Estratégico Latinoamericano de Geopolítica (CELAG). Disponible en: https://www.celag.org/latinoamerica-crisis-y-recuperacion-aun-incierta/

Plan V, (2020). Más de 100 mil estudiantes no volvieron al sistema educativo. Disponible en: https://www.planv.com.ec/historias/sociedad/mas-100-mil-estudiantes-no-volvieron-al-sistema-educativo.

Primicias, (2019). Veintitrés universitarios abandonan cada año la educación superior. Disponible en: https://www.primicias.ec/noticias/sociedad/agustin-alban-senescyt-ser-bachiller-universidades/

UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Disponible en http://unesco.org/images/0014/00141908s.pdf

Villa Lever, Lorena, Canales Sánchez, Alejandro, Hamui Sutton, Mery (2017). “Expresiones de las desigualdades sociales en espacios universitarios asimétricos”. Con la colaboración de María del Carmen Roqueñí Ibargüengoytia. Instituto de Investigaciones Sociales, Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt). México, Pgs.7-417.

Published

2023-11-17

How to Cite

Latorre Villacís, V. M. . (2023). Impact of COVID-19 and Socioeconomic Inequality in Higher Education in Ecuador. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (15), e2023n15a11. Retrieved from http://www.iusur.edu.uy/publicaciones/index.php/RESUR/article/view/185