The commitment of the Mexican government and Higher Education Institutions to the 2030 Agenda

Authors

  • César García-García Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur15a8

Keywords:

Higher Education, Politics, 2030 Agenda, Sustainable Development

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the commitment and actions of the Mexican government and Higher Education Institutions with the 4th Sustainable Development Goal of the 2030 Agenda to achieve quality, inclusive, equitable education that promotes learning throughout life. The Sustainable Development approach for higher education (United Nations, 1998; UNESCO, 2015) and the notion of University Social Responsibility (ANUIES, 2020) are used as a conceptual framework. The methodology followed is the policy process approach (Aguilar, 1993) for the study of the 2030 Agenda and the implementation of policies.
The results expose limited actions and programs of the Mexican government with the 2030 Agenda and the 4th Sustainable Development Goal despite the current narrative of "leaving no one behind" and raising higher education to constitutional status. In the case of higher education institutions, their internal commitment in their substantive and adjective functions has been insufficient, as have the actions in the region where they are located to promote Sustainable Development. Therefore, there is an urgent need for greater leadership, commitment and university social responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César García-García, Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM

Doctor in pedagogy. Universidad Nacional Autónoma de México. Career Research Professor. Universidad Autónoma de Quintana Roo

References

Aguilar Villanueva, L.F. (1993) Problemas públicos y agenda de gobierno. Porrúa. México.https://negociacionytomadedecisiones.files.wordpress.com/2016/04/l0001_problemas-publicos-y-agenda-de-gobierno.pdf

Alzate Zuluaga, Mary Luz; Romo Morales, Gerardo (2017). La agenda pública en sus teorías y aproximaciones metodológicas. Una clasificación alternativa. Enfoques: Ciencia política y administración pública. Volumen, 15, núm. 26. https://www.redalyc.org/pdf/960/96052974002.pdf

ANUIES (2016). Plan de Desarrollo Institucional. Visión 2030. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/PlanDesarrolloVision2030_v2.pdf

ANUIES (2018) Visión y Acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. Diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio institucional. ANUIES, México. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/VISION_Y_ACCION_2030.pdf

ANUIES (2020) Contribución de las instituciones de educación superior en México al logro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. ANUIES, México. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/Contribuci %C3 %B3n_de_las_IES_a_los_ODS.pdf

Asamblea de las Naciones Unidas (21 de octubre del 2015). Transformar nuestro mundo: la agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=S

Campus (14 de diciembre del 2021). Trabaja la UNAM reporte sobre investigación de Universidades Mexicanas y los ODS. Suplemento sobre educación superior. México https://suplementocampus.com/trabaja-la-unam-reporte-sobre-investigacion-de-universidades-mexicanas-y-los-ods/

CONEVAL (30 de agosto del 2020) Avances y retos del programa universidades para el bienestar Benito Juárez García. Comunicado 20. CONEVAL, universidades del bienestar social, evaluación. https://www.coneval.org.mx/SalaPrensa/Comunicadosprensa/Documents/2020/Comunicado_20_UNIVERSIDADES_BENITO_JUAREZ.pdf

Diario Oficial de la Federación (DOF) (2019). Decreto por el que se crea el organismo público descentralizado denominado organismo Coordinador de las Universidades para el Bienestar Benito Juárez García. https://framework-gb.cdn.gob.mx/applications/ubbj/basicos/Decreto_de_creacion.pdf

Diario Oficial de la Federación (DOF) (21/12/2021). Acuerdo número 38/12/2021 por el que se emiten las reglas de operación del Programa Jóvenes Escribiendo el Futuro para el ejercicio fiscal 2022. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/690356/Jo_venes_Escribiendo_el_Futuro.pdf

Eastmond, Amarella (2005). La sociedad del conocimiento, el desarrollo sustentable y el papel de la educación superior en México en el fomento de la cultura ambiental. Revista de la Educación Superior, 34 (4) (136) ,65-76. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60413605

Fernández, Ana (2018) Educación para la Sostenibilidad: Un nuevo reto para el actual modelo universitario. Research, Society and development. Vol. 7, Núm. 4. https://www.redalyc.org/journal/5606/560659011001/560659011001.pdf

Flores Crespo, P. y García, C. (2021). Análisis de la política en Educación Superior ¿Cambio, continuidad o regresión? ANUIES, UAQ, UABC. México.

Gobierno de la República (2016) 4to informe de gobierno 2015-2016. Resumen ejecutivo.https://backend.aprende.sep.gob.mx/media/uploads/proedit/resources/cuarto_informe_de_go_9089c2d2.pdf

Gobierno de la República (2017). 5to informe de Gobierno 2016-2017. Resumen ejecutivo. México.

Gobierno de la República, Presidencia de la República (2021) 3 informe de Gobierno 2020 y 2021. Presidencia. Ciudad de México. https://presidente.gob.mx/wp-content/uploads/2021/09/TERCER-INFORME-DE-GOBIERNO-PRESIDENTE-AMLO-01-09-21.pdf

Gobierno de los Estados Unidos Mexicanos (2018). Sexto Informe de gobierno 2017-2018. Resumen ejecutivo. http://sil.gobernacion.gob.mx/Archivos/Documentos/2018/09/asun_3730635_20180901_1535843813.pdf

Guevara, G. (2021). La regresión educativa. La hostilidad de la 4T contra la ilustración. Grijalbo, México.

IESALC (2020) Contribución de la educación superior a los objetivos de desarrollo sostenibles: marco analítico. IESALC, UNESCO. Venezuela. https://www.iesalc.unesco.org/2020/02/17/contribucion-de-la-educacion-superior-a-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible-marco-analitico/

International Association Universities [IAU] (1998) La Educación Superior y el Desarrollo Humano Sostenible. Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113689_spa

Martinón Quintero, Ruth (2007). La incorporación de las ideas al análisis de políticas públicas en el marco de las coaliciones promotoras. Gestión y Política Pública 16 (2), 281-318 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13316202

Moreno, Iván (01 de abril del 2022) Educación: de la esperanza a la frustración. Campus Milenio. Suplemento Universitario. https://www.milenio.com/opinion/carlos-ivan-moreno-arellano/prospectivas/educacion-de-la-esperanza-a-la-frustracion

Secretaría de Educación Pública (SEP) (s/a) Programa Sectorial de Educación 2020-2024. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/planeacion/mediano_plazo/pse_2020_2024.pdf

Times Higher Education (THE) (2022). Impact Ranking 2022: Quality education. THE. https://www.timeshighereducation.com/rankings/impact/2022/quality-education#!/page/2/length/25/locations/MEX/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/undefined

UNESCO (2015). Desglosar el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 Educación 2030. Guía para desglosar el ODS 4 – Educación. México. P. 36. Recuperado de: http://www. fundacioncives.org/rec/recursos/desglosar-el-objetivo-de-desarrollo-sostenible-4- educacion-2030.html

UNESCO (2016) Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UNESCO (2017). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Desglosar el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Guía. Educación 2030. México, 2017.

Published

2023-11-17

How to Cite

García-García, C. (2023). The commitment of the Mexican government and Higher Education Institutions to the 2030 Agenda. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (15), e2023n15a8. https://doi.org/10.25087/resur15a8