Neurolinguistic Programming and Educational Context in Teaching-Learning Processes
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur15a12Keywords:
Educational Background, Neuro-Linguistic Programming (NLP), Higher Education, Theory and PracticeAbstract
Articulating the knowledge of pedagogy with specific actions inside the classroom is the goal of every good teacher. However, the fact that many teachers do not consider the educational background of their students prevents the integration between theory and practice. To address this problem, this article suggests NLP to reach such integration in the framework of higher education. Neuro-linguistic programming, also known as “NLP”, is a technique that aims to change the behavior and communication of a person through verbal and non-verbal language. Therefore, this paper constitutes an analysis of the impact that the strategies of NLP can have when integrating the educational background of students into their learning process. In our study we explain the importance of the higher education student’s educational background and we do a conceptual review of the NLP. Finally, our analysis concludes with the proposition of several NLP strategies that can be applied in the classroom, such as anchoring, calibration, rapport, and modeling. Furthermore, in addition to these strategies, we identified five (5) competences of teachers and four (4) action paths that will make it easier for the educator to apply NLP. For future research, it is worth assessing these strategies in a real learning scenario.
Downloads
References
Alfaro Consuegra, A. (2017). PNL: el sistema representacional en los estilos de aprendizaje. Recuperado de: https://dspace.uib.es/xmlui/handle/11201/366
Álvarez, M. C. C. (2014). PNL Y LOS BENEFICIOS DE SU APLICACIÓN POR LOS PROFESORES DE DACEA. Hitos de ciencias económico administrativas, 20(56), 33-43.
Bertel, P., & Torres, P. (2008). Los estilos y estrategias de aprendizaje en los estudiantes de Fonoaudiología de una universidad oficial. Recuperado de: http://manglar. uninorte. edu. co/bitstream/handle/10584/697/64554736. pdf.
Coll, C. (1994). Psicología y currículum. Paidós. Recuperado de: http://rlillo.educsalud.cl/Capac_Docente_Basico/psico%20curr1.doc.
Cruz Zuluaga, M. N. (2013). La programación neurolingüística en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Recuperado de: http://repositorio.esumer.edu.co/handle/esumer/294.
De Andalucía, F. D. E. (2009). La importancia del contexto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Temas para la Educación, 5, 1-7. Recuperado de: https://bit.ly/2FIL1Jb
Domingo Sendino, A. (2016). La PNL como base en el desarrollo del speaking en lengua extranjera.
Flores, M. (2000). Programación neurolingüística y el aprendizaje mediado. Venezuela: Universidad Nacional Abierta. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/675/67500703.pdf
Fuentetaja Alonso, A. I. (2014). Aportaciones de la Programación Neurolingüística a la educación. recuperado de: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/5150/TFG-B.455.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gessen, Vladimir, & Gessen, María Mercedes (2002). Programación neurolingüística . Educere, 6(19),341-343.[fecha de Consulta 14 de Diciembre de 2020]. ISSN: 1316-4910. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=356/35601914
La Madriz, J. (2008). Proceso de transformación del saber enseñado, centrado en la comunicación didáctica docente-alumno, desde el enfoque de la PNL. Multiciencias, 8, 219-227. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/904/90411691032.pdf
McWhirter, J. Remodelar la PNL. Remodelar el lenguaje. Introducción.
Moreno, C. P. (2016). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y educadores , 22. Recuperado de: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/549-2319-1-PB.pdf
O´Connor, Joseph, y Seymour, John (2001): PNL para formadores. Barcelona, España, Editorial Urano. Recuperado de: https://bit.ly/3mrH24I
Ortiz, M. E. A. (2018). PNL y superaprendizaje en el desarrollo cognitivo: una experiencia en el PPD. Educere, 22(71), 153-161. Recuperado de: http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/viewFile/12087/21921923198.
Peña, X. (2011). La Programación Neurolingüistica-PNL. Una perspectiva desde la Formación Docente. Recuperado de: https://www.portalesmedicos.com/publicaciones/articles/3675/1/
Pérez. A, M (2012). Aportaciones de la pnl a la educación emocional. Avances en supervisión educativa, (16). Recuperado de: https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/503
Romo, R, D. López., y B, I. López. (2006).¿ Eres visual, auditivo o kinestésico? Estilos de aprendizaje desde el modelo de la Programación Neurolingüística (PNL). Revista Iberoamericana de Educación, 38(2), 1-10.} Recuperado de: https://bit.ly/2E3m5f6
Valera, I. M., Rodríguez, Y. C. V., & Camejo, O. A. M. (s/f) LA PROGRAMACIÓN NEUROLINGÜÍSTICA EN EL PROCESO DOCENTE EDUCATIVO. Recuperado de: https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/discos/9fd1ab8734c0c7b507167df45bd21f7a.pdf
Vanga, M. G., & Fernández, A. (2015). Uso de la programación Neurolingüistica en la enseñanza de Electrónica Digital. 6. Recuperado de: http://www.iiisci.org/journal/CV$/risci/pdfs/CA635SY15.pd
Vygotsky, L. Ideas clave del autor. Recuperado de: http://www.academia.edu/download/46584463/SintesisdelAutorVygotsky_1.doc.
Zaric, S. (2010). Qué es la programación neurolingüística. PNL, 18.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Laura Daniela Montañés Cárdenas, Jennipher Rodríguez Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.