Disciplinary training and updating program for university teachers
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur16a7Keywords:
Needs Analysis, Teacher Competencies, Higher Education, Teacher Training, University CurriculaAbstract
One of the factors associated with the improvement of the quality of education has to do with the competencies of teachers, which are reflected in the dimensions related to the promotion of the integral formation of the student. In this sense, the present study aims to contribute to the definition of training and updating programs for teachers articulated with the strategies of the work plan of the Universidad Veracruzana; for this purpose, a systematic diagnosis with a descriptive approach was carried out in the population of a program belonging to the School of Accounting and Administration. The findings allowed to identify that the teachers assigned to the Business Management and Administration program have an updated training in pedagogical and ICT topics, and with it, the knowledge and skills required for their teaching performance; however, it is clear the need for training in terms of the supply of disciplinary contents, which allow a relevant update, being essential the design of teacher training programs in different modalities or alternatives that fit both the needs and possibilities of teachers and the demands of their professional performance context.
Downloads
References
Cobos M. (diciembre 2014) La formación docente es la clave para la calidad educativa. Crítica. Recuperado el 02 de abril de 2022 de http://www.revista-critica.com/la-revista/actualidad-cultural/actualidad/527-la-formacion-docente-es-clave-para-la-calidad-educativa
Comisión Mixta de la Asociación Nacional de Facultades de Humanidades y Educación y Consejo Universitario de Ciencias Exactas y Naturales [ANFHE-CUCEN] (2011). Lineamientos básicos sobre Formación docente de profesores Universitarios. Recuperado el 02 de abril de 2022 de http://www.anfhe.org.ar/archivos/lineas_trabajo/documento_comision_mixta%20anfhe-cucen.pdf
Contrato Colectivo de Trabajo de Personal Académico FESAPAUV y UV 2014-2016. (63-64). Recuperado el 30 de abril del 2022 de https://colaboracion.uv.mx/rept/files/2015/03/071/Contrato-Colectivo-FESAPAUV-2014-2016.pdf
Delgado M. E. (2008). Los contenidos programáticos y la formación integral en el Diseño Curricular. Revista Posgrado y Sociedad Sistema de estudios de posgrado Universidad Estatal a Distancia. p 89-121. Recuperado el 04 de abril de 2022 de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3662600
Del Valle Díaz S, García Fernández M. J y De la Vega Marcos R. (2007). Elementos esenciales que componen la programación y la unidad didáctica en Educación Física. Enfoque Relacional globalizador. Efdeportes Vol. 12 (114). Recuperado el 04 de abril de 2022 de https://www.efdeportes.com/efd114/elementos-esenciales-que-componen-la-programacion-en-educacion-fisica.htm
Departamento de Competencias Académicas (Acosta, Hernández, Pérez, Pulido y García) (2013) Propuesta de estrategia de formación de docentes. Xalapa. Universidad Veracruzana. Inédito. https://www.uv.mx/formacionacademica/files/2019/07/ProFA_UV.pdf
Estatuto General de la Universidad Veracruzana. 2019. Recuperado el 08 de mayo de 2022 de https://www.uv.mx/legislacion/files/2020/03/Estatuto-General-UV-2020.pdf
Lineamientos de Operación del Departamento de Educación Continua. Universidad Veracruzana (abril 2022). Recuperado de https://www.uv.mx/edu-cont/files/2022/04/LINEAMIENTOS-EC-ACTUALIZADOS-Abril-2022.pdf
Lozano Gonzalez E. O. (2020) Significado de la docencia y procesos formativos del profesorado en el área de la salud. Scielo. Vol. 24 (1) http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.14
Magnusson S, Krajcik J, Borko H. (1999). Nature source and development of Pedagogical content knowledge for Science Teaching. Examinig pedagogical content knowledge. 95-132. Recuperado el 01 de abril de 2022 de https://www.academia.edu/4714927/Nature_Sources_and_Development_of_Pedagogical_Content_Knowledge_for_Science_Teaching
Miguel G, Sánchez R. (1994). El Desarrollo de la formación docente en la Universidad Veracruzana. Revista de Investigación Educativa Vol. 25 y 26 (251-264). Recuperado el 30 de abril de 2022 de https://www.uv.mx/cpue/colped/N_2526/publgrac.htm
Nieva Chaves J. A. y Martínez Chacón C.O. (2016) Una nueva mirada sobre la formación docente. Scielo. Universidad y Sociedad. Vol. 8 (4) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400002
Pavié A. (2011). Formación docente hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista electrónica interuniversitaria del formación del profesorado Vol. 14 (1). 67-80. Recuperado el 03 de abril de 2022 de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217017192006
Tejeda Fernández J. (2013).Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde la formación. RUSC Universities and Knowledge Society Journal. Vol 10(1). 170-184 Recuperado el 02 de abril de 2022 de https://www.redalyc.org/pdf/780/78025711012.pdf
Universidad Veracruzana, marzo 2015 Nuevo modelo educativo para la universidad veracruzana lineamientos para el nivel licenciatura, https://www.uv.mx/meif/files/2015/03/MEIF.pdf
Universidad Veracruzana. Departamento de Formación Académica. Recuperado el 02 de mayo de 2022 de https://www.uv.mx/formacionacademica/departamento-de-formacion-academica/
Universidad Veracruzana. Educación Continua. Recuperado el 8 de mayo del 2022 de https://www.uv.mx/edu-cont/bienvenida/
Universidad Veracruzana. Programa de Formación de Académicos (ProFA). Recuperado el 2 de mayo del 2022 de https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/04/x4-descr-profa.pdf
Universidad Veracruzana (2022). Programa de Trabajo 2021-2025 Por una transformación integral. Página 9.
Zambrano Leal A. Tres tipos de saber del profesor y competencias: Una relación compleja. Educere. Scielo.Vol. 10 (33) http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102006000200003
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jessica Garizurieta Bernabe, Arely Yazmín Muñoz Martínez, Erika Nathalie Aguilar Acevedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.