Educational innovation in post-pandemic: a look from distinct levels of analysis

Authors

  • Aydé Cadena López Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM
  • Lorena Litai Ramos Luna Universidad Autónoma Metropolitana

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur15a17

Keywords:

Education, Educational innovation, Pandemic, Education and training

Abstract

Educational innovation is a field of study that arose from the expansion of the discourse of innovation to the educational field and with it the transfer of mercantile principles to pedagogical strategies and the design of educational public policies. Especially in higher education, educational innovation has been considered a way to achieve the parameters of efficiency and productivity, so it is particularly relevant to the problems that emerged and evidenced in the wake of the pandemic by Covid-19 and the challenges of the new normal. In this sense, the objective is to propose an analysis of the requirements to achieve an educational innovation, which allows us to face the challenges arising in higher education in Latin America within the context of post-pandemic. This is based on the establishment of different analytical levels -micro, meso and macro- that allow identifying and ordering the diversity of elements that concern educational innovation. The present descriptive study revolves around the integration of educational innovation as a diverse field of study and of different analytical levels, the reasons for analyzing this field in the context of the pandemic and the requirements for achieving educational innovation in the post-pandemic scenario, through an analysis conducted from the aforementioned levels. That is based on the contributions and implications that this has in educational practice, starting from the social distancing and facing the return to face classes. The study contributes to the current debate on educational innovation, analyzing by levels the elements required to respond to new demands in education. It is concluded that this allows identifying the contributions that can be made from educational innovation in terms of teachers and students, educational institutions, and the context of Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argandoña-Mendoza, M. F.; García-Mejía, R. O.; Ayón-Parrales, E. B. y Zambrano-Zambrano, Y. A. (2020). Investigación e innovación educativa: Reto escolar por COVID-19 en el Ecuador. Episteme Koinonia, 3(5). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/258/2581039011/html/

Atamanyuk, S., Semenikhina, O., y Shyshenko, I. (2021). Theorical fundamentals of innovation of higher education in Ukraine. Pedagogy and Education Management Review, (2), 30–36. https://doi.org/10.36690/2733-2039-2021-2-30

Banco Interamericano de Desarrollo (BID) (2020). La educación superior en tiempos de COVID.19. Aportes de la Segunda Reunión del Diálogo Virtual con Rectores de Universidades Líderes de América Latina. BID, UNIVERSIA, SANTANDER. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-superior-en-tiempos-de-COVID-19-Aportes-de-la-Segunda-Reunion-del-Di%C3%A1logo-Virtual-con-Rectores-de-Universidades-Lideres-de-America-Latina.pdf

Banco Mundial (2020). Informe anual 2020. Apoyo a los países en una época sin precedentes. https://www.bancomundial.org/es/about/annual-report#anchor-annual

Barraza Macías, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación Educativa, 5(28), 19-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421470003

Benites, R. (2021). La Educación Superior Universitaria en el Perú post-pandemia. Documento de política pública. Políticas y debates públicos, (1), 2-11. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/176597

Cadena, A., Jorge, E., y López, D. (2020). Panorama del estudio sobre Innovación Social: hacia un estado del arte. Economía Creativa, (14), 116-164. https://doi.org/10.46840/ec.2020.14.05

Camacho, M.R., Rivas, V.R. Gaspar, C.C., Quiñonez, M.C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales, 26, 460-470. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146030/28064146030.pdf

Cifuentes, S.L.M. y Londoño, L.M.E. (2017). Rasgos identificativos que promueven la cultura de la innovación en las organizaciones. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, 36(1), 36-48. https://doi.org/10.21772/ripo.v36n1a03

Contreras, J. C. y De la Rosa, A. (2013). Organizaciones y políticas públicas. Elementos para trabajar una perspectiva organizacional de las políticas públicas. En A. De la Rosa y J. C. Contreras (coords.), Hacia una perspectiva organizacional de la política pública. Recortes y orientaciones iniciales (pp. 13-56). Fontamara.

Cuñat, G.R.J. (2020). ¿Contribuyen las Redes de Capital Saocial a la Innovación en los centros educativos?: Análisis en los Centros de Enseñanza de Bachillerato de la Comunidad Valenciana. Revista de Investigación en Educación. 18 (2), 135-151. https://doi.org/10.35869/reined.v18i2.2839

Diálogo Interamericano (2021). La tecnología y la innovación educativa en la Post-Pandemia. Un llamado a la transformación educativa. El diálogo. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2021/07/La-tecnologia-y-la-innovacion-educativa-en-la-post-pandemia-Un-llamado-a-la-transformacion-educativa-1.pdf

Diaz-Barriga, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de la Educación Superior, 1(1), 37-57. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299128587005.pdf

Didriksson, A., Álvarez, F., Caamaño, C., Del Valle, D., Perrota, D., Caregnato, C., Miorando, B. (2021). Universidad y pandemia en América Latina: Reflexiones desde la diversidad y la complejidad de un fenómeno en desarrollo. Revista Educación Superior y Sociedad, 33(2), 53-91. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/v33i2-2/307

Fernández- Esquinas, M. (2012). Hacia un programa de investigación en Sociología de la Innovación. Arbor, 188(753), 5-18. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.753n1001

Fidalgo-Blanco, A. (2020). El papel de la Innovación educativa durante la pandemia de Covid-19: Lecciones aprendidas. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.4319648

Flores, U.M. (2015). La innovación como cultura organizacional sustentada en procesos humanos. Revista Venezolana de Gerencia, 20(70), 355-371. https://www.redalyc.org/pdf/290/29040281010.pdf

Friedland, R. y Alford, R.R. (1991). Bringing society back in: Symbols, practices, and institutional contradictions. En W. Powell y P. DiMaggio (comps), The New Institutionalism in Organizational Analysis (pp. 232-263). University of Chicago Press.

García, A.L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-25. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

García-Peñalvo, F. J. (2015). Mapa de tendencias en Innovación Educativa. Education in the Knowledge Society, 16(4), 6-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=535554760001

Gil-Quintana, J. y Prieto-Jurado, E. (2019). Juego y gamificación: Innovación educativa en una sociedad en continuo cambio. Revista Ensayos Pedagógicos, XIV (1), 91-121. http://dx.doi.org/10.15359/rep.14-1.5

González, C.C. y Cruzat, A.M. (2019). Innovación educativa: La experiencia de las carreras pedagógicas en la Universidad de Los Lagos, Chile. Educación, 28(55), 103-122. https://doi.org/10.18800/educacion.201902.005

Ibarra, E. C. (2001). La universidad en México hoy: gubernamentalidad y modernización. UNAM. http://132.248.9.195/pd1999/270778/270778.pdf

Karma, I. G. M.; Darma, I. K. y Santiana, I. M. A. (2021). Blended Learning is an Educational Innovation and Solution During the COVID-19 Pandemic. International Research Journal of Engineering, IT & Scientific Research, 2021. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3774907

Khalil, T. (2000). Management of Technology: The Key to Competitiveness and Wealth Creation. McGraw Hill.

Luengo, J. y Saura, G. (2014). Reformas educativas globales privatización, biopolítica, tecnologías de control y performatividad. Témpora: Revista de Historia y Sociología de la Educación, (17), 31-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5035679

Macanchi, P.M.L., Orozco, C.B.M. y Campoverde, E.M.A. (2020). Innovación educativa, pedagogía y didáctica. Concepciones para la práctica en la Educación Superior. Universidad y Sociedad, 12(1), 396-403. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-396.pdf

Martínez-Loya, V., García-Alcaraz, J, L., y Sánchez-Ramírez, C. (2018). The Role of ICT in Educational Innovation. En G. Cortés-Robles, J. García-Alcaraz y G. Alor-Hernández (eds). Managing Innovation in Highly Restrictive Environments (pp 143-165). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93716-8_7

Marulanda, N, y Rojas, M. (2019). Ética en las Instituciones de Educación Superior para la Construcción de Relaciones de Confianza con Grupos de Interés (Stakeholders). Información tecnológica, 30(3). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300269

Moreira-Arenas, A. (2021). Una respuesta a la pandemia: la innovación educativa en las escuelas chilenas. Revista Saberes Educativos, (7), 60-72. http://dx.doi.org/10.5354/2452-5014.2021.64184

Obando, C. M. y Jiménez, S. I. (2020). Educación superior pública en América Latina: Aportes a las discusiones post pandemia, 73-77. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/19724

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2020). Reunión Global sobre la Educación 2020. Sesión extraordinaria de la educación post.COVID-19. Documento de referencia. https://en.unesco.org/sites/default/files/2020_gem_background_paper_es.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2018). Oslo Manual. Guidelines for collecting, reporting and using data on innovation. Cuarta Edición. Eurostat.

Parra, F. y Sánchez, J. (2015). Políticas públicas para la incorporación del a ética en la innovación tecnológica. Revista Electrónica de Ciencia u Tecnología del Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo. 1(1), 57-61. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/recitiutm/v1n1/art04.pdf

Reyes- Jurado, D. (2020, octubre 26). La innovación educativa en la pandemia Covid-19. E-Consulta, https://web.mediasolutions.mx/Notas/?id=202010261657573046.

Rosas, C.P. y Fueyo, H.E.M. (2018). ¿Hacia dónde va la educación superior en el mundo? Tendencias tecnológicas y pedagógicas. En. M. Sánchez, M. y J. Escamilla S., Perspectivas de la innovación educativa en universidades de México Experiencias y reflexiones de la RIE 360. (pp. 43-66). Red de Innovación Educativa Imagia Comunicación. https://cuaieed.unam.mx/descargas/investigacion/Perspectivas-de-la-innovacion-educativa-en-universidades-de-Mexico.pdf

Sánchez, M.M., Escamilla, D.S.J. y Sánchez, S.M. (2018). ¿Qué es la innovación en educación superior? Reflexiones académicas sobre la innovación educativa. En. M. Sánchez, M. y J. Escamilla S. Perspectivas de la innovación educativa en universidades de México Experiencias y reflexiones de la RIE 360. (pp. 19-42). Red de Innovación Educativa Imagia Comunicación. https://cuaieed.unam.mx/descargas/investigacion/Perspectivas-de-la-innovacion-educativa-en-universidades-de-Mexico.pdf

Schumpeter, J. A. (2008). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle. (Redvers Opie, Trad.). Transaction Publishers. (Obra original publicada en 1934).

Veiga, J., De la Fuente, E. y Zimmermann, M. (2008). Modelos de estudios en investigación aplicada: conceptos y criterios para el diseño. Medicina y Seguridad del Trabajo, 54(210), 81-88. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X2008000100011&lng=es&tlng=es.

Published

2023-12-10

How to Cite

Cadena López, A., & Ramos Luna, L. L. . (2023). Educational innovation in post-pandemic: a look from distinct levels of analysis. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (15), e2023n15a17. https://doi.org/10.25087/resur15a17