Technological Competence of Students and Teachers of the Master's Degree Program

Authors

  • Nimrod Rubén Aguilar Benítez Instituto Nacional de Educación Superior Dr. Raúl Peña
  • Claudia Elena López Rolón Instituto Nacional de Educación Superior Dr. Raúl Peña
  • Agustina Subeldía Coronel Instituto Nacional de Educación Superior Dr. Raúl Peña

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur16a1

Keywords:

Technological Competence, Moodle Platform, Higher Education, TIC

Abstract

The social distancing imposed in different countries as a consequence of the COVID-19 pandemic has led higher education institutions to continue with academic activities using information and communication technologies (ICT), through of the different educational platforms, as was given in the master's degree of the National Institute of Higher Education «Dr. Raúl Peña» (INAES) from Paraguay, in the year 2022, the post-pandemic, with the Moodle platform. The main objective of this study was to determine the degree of technological competence of the students and teachers of the INAES master's degrees, cohorts 2020-2022 and 2021-2023, for the use of the Moodle educational platform. The data was collected in 2022, through surveys, through questionnaires. The research was developed under a quantitative approach, descriptive scope and non-experimental, cross-sectional design. The research findings reveal that, in general, teachers have better technological skills than students. The dimensions from which the research was approached were office tools, web environment and digital resources on the web. Through which it was possible to observe greater weakness in students and teachers in relation to the management of office tools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nimrod Rubén Aguilar Benítez, Instituto Nacional de Educación Superior Dr. Raúl Peña

Doctorate and Master in Educational Research from the National Institute of Higher Education «Dr. Raúl Peña», Lawyer, Poet and Composer. Develop research in the Field of Higher Education

Claudia Elena López Rolón, Instituto Nacional de Educación Superior Dr. Raúl Peña

Doctorate and Master in Educational Research from the National Institute of Higher Education «Dr. Raúl Peña”, Lawyer.

Agustina Subeldía Coronel, Instituto Nacional de Educación Superior Dr. Raúl Peña

Doctoral student in education from the National Institute of Higher Education Dr. Raúl Peña, Paraguay. Master in Educational Policy from the Alberto Hurtado University, Chile. Statistical Mathematics from the National University of Asunción, Paraguay. Categorized by PRONII (CONACYT).

References

Bailón, W., Arauz, G. y Macias, D. (2021). Utilización de herramientas ofimáticas por parte de docentes y estudiantes universitarios ecuatorianos. Dominio de las Ciencias, 7(3), 471-492. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8229646

Cabero, J. (2020). Aprendiendo del tiempo de la COVID-19. Revista Electrónica Educare , 24 (Suplemento 1), 4-6. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-s.2

Dans, E. (2009). Educación online: plataformas educativas y el dilema de la apertura. En: Cultura digital y prácticas creativas en educación. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 6 (1). UOC. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2938410

De Pablos, J., Colás, M. y González, T. (2011). La enseñanza universitaria apoyada en plataformas virtuales: cambios en las prácticas docentes: el caso de la Universidad de Sevilla. Estudios sobre educación, 20, 23-48. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/44464

Díaz, S. (2009). Plataformas educativas, un entorno para profesores y alumnos. Revista digital para profesores de la enseñanza. Temas para la educación, 2. https://feandalucia.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd4921.pdf

García Aretio, L (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24 (1), 9-32. https://www.redalyc.org/journal/3314/331464460001/331464460001.pdf

López, M., Echeverry, C. y Heredia, D. (2009). La educación virtual, análisis y gestión en las universidades de Manizales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (28), 1-23. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194214468005.pdf

Manrique Maldonado, K., Arcos Mastache, G., Cabrera Ríos, S. y Bonilla Gómez, M. (2021). La pandemia y su impacto en la educación superior. El uso de la tecnología por los estudiantes de la Facultad de Comunicación y Mercadotecnia de la UAGro. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(35), pp. 06-17. https://cuaderno.wh201.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/408/436

Mirabal, A., Gómez, M. y González, L. (2015). Uso de la plataforma MOODLE como apoyo a la docencia presencial universitaria. Edmetic, 4(1), 133-155. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5192047

Prendes, M. y Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de educación, 361, 196-222. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/97507/re36108.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ríos, A., Álvarez, M. y Torres, F. (2018). Competencias digitales: una mirada desde sus criterios valorativos en torno a los estilos de aprendizaje. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 4 (2), 56-78. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/3976/3684

Roig-Vila, R., Rojas-Viteri, J. y Lascano-Herrera, N.A. (2022). Análisis del uso de Moodle desde la perspectiva del modelo TAM en tiempos de pandemia. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 12, 95-112. https://doi.org/10.6018/riite.519341

Romero, L., Urbina, V. y Gutiérrez, J. (2010). Estilos de aprendizaje basados en el modelo de Kolb en la educación virtual. Apertura, 2(1). 1-21. https://www.redalyc.org/pdf/688/68820841007.pdf

Ros, I. (2008). MOODLE, la plataforma para la enseñanza y organización escolar. Ikastorratza, e- Revista de Didáctica 2. 1-12. Recuperado de http://www.ehu.es/ikastorratza/2_alea/MOODLE.pdf (issn: 1988-5911).

Sánchez, J. (2009). Plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (34), 217-233. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/368/36812036015.pdf

Sandí, J. y Sanz, C. (2018). Revisión y análisis sobre competencias tecnológicas esperadas en el profesorado en Iberoamérica. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (66). pp. 93-121. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.66.1225

Vargas, L., Gómez, M. y Gómez, R. (2013). Desarrollo de habilidades cognitivas y tecnológicas con aprendizaje móvil. Revista de Investigación Educativa del Tecnológico de Monterrey, 3(6), 30-39. http://rieege.mx/index.php/rieege/article/download/76/40

Published

2024-01-10

How to Cite

Aguilar Benítez, N. R. ., López Rolón, C. E. ., & Subeldía Coronel, A. (2024). Technological Competence of Students and Teachers of the Master’s Degree Program. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (16), e2023n16a1. https://doi.org/10.25087/resur16a1