The Competency-based assessment: in the face of innovative assessment techniques and tools

Authors

  • Alma Delia Garza Zamudio Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur16a11

Keywords:

Competency-Based Assessment, Rubrics, E-Portfolio, Evolution of Educational Assessment, ICT in Educational Assessment

Abstract

This paper provides a historical overview of the evolution of the educational evaluation process, including its origins, concepts, and paradigms that have influenced it up to the present day. It highlights the significant changes in learning and their effects on current evaluation practices, leading to a new culture of assessment, which includes competency-based assessment. In particular, it analyzes the perception of rubrics and e-portfolios as assessment tools.
The aim of this study is to analyze and reflect on the competency-based assessment approach, considering changes in the concept of learning assessment and the roles of those involved in the educational process. In this context, the implementation of ICT (Information and Communication Technology) in education becomes important due to its contribution to new forms of assessment, aimed at enhancing the learning process and fostering innovative perspectives. The review focuses on competency-based learning assessment and, specifically, the following assessment techniques and tools: rubrics and e-portfolios. The conclusions imply the formulation of new challenges, based on the premise that learning includes assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alma Delia Garza Zamudio, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Full-time professor at the Universidad Autónoma de Tamaulipas, Mexico

References

Ahumada, A. P. (2001). La evaluación en una concepción de aprendizaje significativo. Santiago de Chile, Chile: Salesianos S.A.

Alves, E.; Acevedo, R.;. (2002). Capitulo II La evaluación del Aprendizaje. En La evaluación cualitativa. Reflexión para la transformación de la Realidad Educativa. (págs. 52-71). Colombia: Petroglifo Producciones .

Coll Salvador, C., Rochera Villach, M. J., Mayordomo Saíz, R. M., & Naranjo Llanos, M. (2007). Evaluación cotinua y ayuda al aprendizaje. Análisis de una experiencia de innovación en educación superior con apoyo de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5(13), 783 - 804.

Coll, C. (s.f.). Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. 46-50. Recuperado el 14 de mayo de 2019, de Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio.: http://www.vila.com.br/html/outros/2010/30_anos/pdf_30/07%20Cesar.pdf

Coll, C., Mauri, T., & Rochera, M. (24 de Marzo de 2012). La práctica de evaluación como contexto para aprender a ser un aprendiz. Profesorado. Revista de curriculum y formación de profesorado., 6(1), 49-59. Recuperado el 14 de Mayo de 2019, de https://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART4.pdf

Dochy, F., Segers, M., & Dierick, S. (2005). Nuevas Vías de aprendizaje y enseñanza y sus consecuencias: una nueva era de evaluaciòn. Revista de Docencia Universitaria. Obtenido de http://revistas.um.es/redu/article/view/20051/19411

Etxabe Urbieta, J. M., Aranguren Garayalde, K., & Losada Iglesias, D. (2011). Diseño de rubrica en la formación inicial de maestros/as. Revista de formación e Innovación Educativa Universitaria, 4(3), 156-169.

Martínez, M. C. (Junio de 2003). Innovaciones en la evaluación de los aprendizajes. Congreso Latinoamericano de Educación Superior en el Siglo XXI, (págs. 1-10). Buenos Aires, Argentina.

Monescillo Palomo, M. (2000). Evaluación, Innovación y Orientación Educativa. Revista de Educación, 163-175.

Raquel Barragàn Sanchez, R. (2005). El portafolio, metodologìa de evaluaciòn y aprendizaje de cara al nuevo Espacio Europeo de Educaciòn Superior.Uma experiencia pràctica en la Universidad de Sevilla. Revista Latinoamericana d eTecnologìa Educativa,, 4(1),121 -139.

Reforma Integral de la Educaciòn Media Superior. (s.f.). Obtenido de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/2075/1/images/PRESENTACIONEMSSEPTIEMBRE2.pdf

Tobón Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.

Torres Gordillo, J. J., & Perera Rodriguez, V. H. (2010). La Rùbrica como instrumento pedagògico para la tutorizaciòn y evaluaciòn de los aprendizajes en el foro online en educaciòn superior. Revista de Medios y Educaciòn, pp141-149.

Villalustre Martínez, L., & Del Moral Pérez, M. E. (Julio de 2010). E-Portafolios y rubricas de evaluación en ruralnet. Revista de medios y educación(37), 93-105.

Zamarripa Franco, R. A. (2015). Aprendizaje basado en Proyectos.

Published

2024-01-11

How to Cite

Garza Zamudio, A. D. . (2024). The Competency-based assessment: in the face of innovative assessment techniques and tools. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (16), e2023n16a11. https://doi.org/10.25087/resur16a11