Comparative Review of the Relationship between Educational Policies and Higher Education in the Context of Agenda 2030:
The Cases of Mexico and Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur16a12Keywords:
Higher Education, Comparative Education, Educational Planning, Educational AgendaAbstract
Developed within the framework of two institutional research projects (PAPIIT-UNAM IN301121/SEM_02_008_2019), this article aims to analytically characterize certain aspects of the current national policies for higher education in Mexico and Uruguay, within the context of the international educational policy framework defined by UNESCO's Agenda 2030. This article examines two cases from the Latin American region, chosen for their shared sociohistorical contexts related to the development of national and international educational policy agendas for the referenced educational level, from the last quarter of the 20th century to the present day. Through a comparative methodological approach and the use of desk research strategies (bibliohemerographic review, documentary analysis, and empirical analysis of recent statistics), this document provides significant insights into the similarities and differences that distinguish the higher education subsystems of the study cases, all in relation to the achievements and challenges arising from the fulfillment of SDG 4.3.
Downloads
References
Administración Nacional de Educación Pública. (2020). Resumen Ejecutivo Plan de Desarrollo Educativo 2020-2024. Uruguay. Recuperado de https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/2023/noticias/febrero/230222/RESUMEN%20Plan%20de%20desarrollo%20educativo%202020-24%20v2023.pdf
Central Intelligence Agency. (2023). The world factbook. Washington, D.C., EU. Recuperado de https://www.cia.gov/the-world-factbook/
Beech, J. y A. I. Meo. (2016). Explorando el uso de las herramientas teóricas de Stephen J. Ball en el estudio de las políticas educativas en América Latina. En Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(23). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=275043450048
Espacio Europeo de Enseñanza Superior. (1999). Declaración conjunta de los ministros europeos de enseñanza “Declaración de Bolonia”. Recuperado de https://www.upo.es/cms1/export/sites/upo/upsc/voluntariado/documentos/DeclaracionBolonia.pdf
Index Mundi. (2023). Inscripción escolar, nivel terciario (% bruto). Recuperado de https://www.indexmundi.com/es/datos/indicadores/SE.TER.ENRR/compare?country=uy#country=bo:mx:uy
López Segrera, F. (2006). Escenarios mundiales de la educación superior. Análisis global y estudios de casos. Buenos Aires, Argentina: Clacso.
México, Poder Ejecutivo Federal. (2019). Ley General de Educación. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/lge.pdf
México, Poder Ejecutivo Federal. (2020). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/10288.pdf
México, Poder Ejecutivo Federal. (2021). Ley General de Educación Superior. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/ley_general_de_eduacion_superior.pdf
México, Presidencia de la República. (2019a). Estrategia Nacional para la implementación de la Agenda 2030 en México. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/514075/EN-A2030Mx_VF.pdf
México, Presidencia de la República. (2019b). Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5565599&fecha=12/07/2019
México, Secretaría de Economía. (2021). Informe Nacional Voluntario 2021. Agenda 2030 en México. México. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/654347/INV2021_web__1_.pdf
México, Secretaría de Educación Pública. (2020). Programa Sectorial de educación 2020-2024. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/562380/Programa_Sectorial_de_Educaci_n_2020-2024.pdf
México, Secretaría de Educación Pública. (2022). Subsecretaría de Educación Superior. Programa Nacional de Educación Superior 2023-2024. Recuperado de https://transparencia.utzmg.edu.mx/wp-content/uploads/2023/09/Programa-Nacional-de-Educacion-Superior-2022-2024.pdf
México, Secretaría de Educación Pública. (2023). Subsecretaría de Educación Superior. Instituciones de educación superior. México. Recuperado de https://educacionsuperior.sep.gob.mx/instituciones.html#:~:text=Cuenta%20con%2076%20Unidades%20y,Sistema%20Nacional%20de%20Unidades%20UPN
OECD PISA. (2022). Programme for International Student Assessment / Comparación del desempeño de países y economías. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/OECD_2022_PISA_Results_Comparing%20countries%E2%80%99%20and%20economies%E2%80%99%20performance%20in%20mathematics.pdf
ONU. (2000). Objetivos de Desarrollo del Mileno. Recuperado de https://web.archive.org/web/20120119053347/http://www.un.org/spanish/millenniumgoals/index.shtml
República Oriental del Uruguay, Ministerio de Educación y Cultura. (2017). Panorama de la Educación 2017. Recuperado de https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/sites/ministerio-educacion-cultura/files/2019-12/panorama-2017.pdf
República Oriental del Uruguay, Ministerio de Educación y Cultura. (2022). Informe sobre la educación superior: Uruguay. Recuperado de https://whec2022.net/resources/Country%20report%20-%20Uruguay.pdf
República Oriental del Uruguay, Oficina de Planeamiento y Presupuesto. (2019). Aportes para una estrategia de desarrollo 2050. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/11206.pdf
República Oriental del Uruguay, Poder Legislativo. (2004). Constitución de la República Oriental del Uruguay. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_uruguay_0483.pdf
República Oriental del Uruguay, Poder Legislativo. (2009). Ley Nº 18.437/2009. Ley General de Educación. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_uruguay_3001.pdf
República Oriental del Uruguay, Presidencia. (2007). Decreto Nº 144. Crea Programa para la Conectividad Educativa de Informática Básica para el Aprendizaje en Línea (CEIBAL). Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_uruguay_0478.pdf
Rojas-Moreno, I. (2019). Metodología comparada y estudio de políticas educativas. En Z. Navarrete-Cazales y M. T. De Sierra-Neves. Políticas y prácticas educativas en perspectiva comparada (pp. 119-139). Ciudad de México, México: SOMEC/ Plaza y Valdés.
Schriewer, J. (1993). El método comparativo y la necesidad de externalización: criterios metodológicos y conceptos sociológicos. En J. Schriewer y F. Pedró. Manual de educación comparada (Vol. II) Teorías, investigaciones, perspectivas (pp. 189-251). Barcelona, España: Pomares-Corredor.
Schriewer, J. (1993). Sistema mundial y redes de interrelación: la internacionalización de la educación y el papel de la investigación comparada. En M. Caruso y H-E. Tenorth. Internacionalización. Políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global (pp. 41-105). Barcelona, España: Pomares-Corredor.
SITEAL UNESCO. (2023). Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. Observatorio regional de políticas de educación y primera infancia. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/
Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.
Steiner-Kamshi, G. (2015). 2. La transferencia de políticas como herramienta para comprender la lógica de los sistemas educativos. En G. R. Ruiz y F. Acosta. Repensando la educación comparada: lecturas desde Iberoamérica: Entre los viajeros del siglo XIX y la globalización (pp. 55-74). Barcelona, España: Octaedro.
Subirats, J., Knoepfel, P., Larrue, C., y Varone, F. (2012). Análisis y gestión de políticas públicas. Barcelona, España: Ariel Ciencia Política.
Teichler, U. (2009). Sistemas comparados de educación superior en Europa. Marcos conceptuales, resultados empíricos y perspectiva de futuro. Barcelona, España: Octaedro/ICE-UB.
The World Bank. (2023). DataBank. Washington, D.C., EU. Recuperado de https://datos.bancomundial.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD
Yin, R. K. (1994). Case study research. Design and methods. Londres, UK: Sage Publications.
UNESCO. (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos: Satisfacción de las Necesidades Básicas de Aprendizaje. Recuperado de https://www.humanium.org/es/declaracion-mundial-sobre-educacion-para-todos-satisfaccion-de-las-necesidades-basicas-de-aprendizaje/
UNESCO. (2011). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación CINE 2011. Québec, Canadá: Instituto de Estadística de la UNESCO. Recuperado de https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-sp.pdf
UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
UNESCO. (2017a). Desglosar el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Educación 2030, guía. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246300_spa.locale=es
UNESCO. (2017b). La Unesco Avanza. La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
UNESCO. (2018). Hoja de ruta para la implementación del ODS4-E2030 en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265870_spa
UNESCO. (2023). Sustainable Development Goals, Welcome to UIS.Stat. Montreal, Quebec, Canadá: Instituto de Estadística de la UNESCO. Recuperado de. http://data.uis.unesco.org/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ileana Rojas-Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.