Achievements and perspectives of distance higher education at the National Technological Institute of Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur9.10a3

Keywords:

Distance Higher Education, Technological Institutes, Information and Communication Technologies

Abstract

The objective of the article is to analyze achievements and perspectives of higher education of the Technological Institutes in Mexico, its history and educational offer in the different study modalities; It addresses the question: what projects have technological institutes carried out in the distance modality in the country's regions?

An exploratory qualitative inquiry is used that allows a review of the history, creation, and consolidation of Technological Institutes, highlights the achievements and projects of distance education at the National Technological Institute of Mexico, as well as the diversity of its educational offer. The analysis obtained in consideration of the world panorama, allows us to identify the urgent need to advance in the development of educational models that take advantage of Information and Communication Technologies in response to the influence of international organizations, to the new needs of the knowledge society and its global context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zaira Navarrete-Cazales, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesora-Investigadora de la Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, Pedagogía División SUAyED. CE

María Guadalupe López-Membrillo, Tecnológico Nacional de México

Head of the Quality Department of the Higher Studies Technological Institute of Tianguistenco-Tecnológico Nacional de México. EC

Héctor M. Manzanilla-Granados, Instituto Politécnico Nacional, México

Professor-Researcher of the Higher School of Computing of the National Polytechnic Institute

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2016). “Plan de Desarrollo Institucional. Visión 2030”. Disponible en: http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/PlanDesarrolloVision2030_v2.pdf

Diario Oficial de la Federación (DOF). (2014). “Decreto que crea el Tecnológico Nacional de México”, publicado el 23 de julio de 2014. Disponible en: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5353459&fecha=23/07/2014&print=true.

García Aretio, L (1999) Historia de la Educación a Distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 2 (1), 8-27.

Gobierno del Estado de Chihuahua. (2019). “Inaugura Gobernador Unidad de Educación a Distancia en el Instituto Tecnológico de Chihuahua”. Gobierno del Estado de Chihuahua. Disponible en: http://www.chihuahua.gob.mx/contenidos/inaugura-gobernador-unidad-de-educacion-distancia-en-el-instituto-tecnologico-de
Instituto Politécnico Nacional (IPN). (1981). Ley Orgánica del Instituto Politécnico Nacional. Disponible en: https://www.aplicaciones.abogadogeneral.ipn.mx/leyes/leyorganicadelipn.pdf.

IPN. (2018). El IPN en Números. Agenda estadística. México: Secretaría de Gestión Estratégica. Dirección de Evaluación del IPN. Disponible en: https://www.ipn.mx/assets/files/main/docs/agenda-estadistica-esp-2018.pdf.

Kentnor, H. E. (2015). Distance education and the evolution of online learning in the United States. En: Flinders, D. J., Moroye, C. M. (2015). Curriculum and Teaching Dialogue. Vol. 17. Num. 1 y 2. USA: American Association for Teaching Curriculum. pp. 21-33.

Navarrete, Z., y Manzanilla, H. M. (2017). “Panorama de la educación a distancia en México”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 13 (1), pp. 65-82. Disponible en: http://www.redalyc.org/jatsRepo/1341/134152136004/index.html.

Secretaria de Educación Pública (SEP). (2000). “Acuerdo número 279”. Publicado en el Diario Oficial de la Federación el 10 de julio de 2000, disponible en: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=2057041&fecha=10/07/2000.

SEP. (2015). “Modelo de Educación a distancia del Tecnológico Nacional de México” TecMN noviembre 2015. Disponible en: https://www.ensenada.tecnm.mx/wp-content/uploads/2017/02/Modelo_Educacion_Distancia_TecNM-220116.pdf.

SEP. (2015a). “Manual de Lineamientos Académico-Administrativos del Tecnológico Nacional de México. Planes de estudio para la formación y desarrollo de competencias profesionales”. TecNM octubre 2015. Disponible en: https://www.itshuatusco.edu.mx/inicio/ARCHIVOS/2016/Academico/3.3.1_Manual_de_Lineamientos_TecNM.pdf.

Stoessel, K., Ihme, T. A., Barbarino, M. L. et al. (2015). Sociodemographic diversity and distance education: Who drops out from academic programs and why? Research in Higher Education, 56(3), 228-246.Disponible en: https://doi.org/10.1007/s11162-014-9343-x.

Tecnológico Nacional México (TecNM). (2017). “Tecnológico Nacional de México alista la nueva generación de MOOCs” TecNM. Disponible en: https://www.gob.mx/tecnm/articulos/tecnologico-nacional-de-mexico-alista-la-nueva-generacion-de-moocs-tecnm#agenda.

TecNM. (2018). “Sistema Nacional de Estadística”, Disponible en: https://sne.tecnm.mx/public/estadistica18.

TecNM. (2020) “Breve historia de los Institutos Tecnológicos”. Sitio web. Disponible en: https://www.tecnm.mx/?vista=Historia.

TecNM. (2020a). “Campus”. Sitio web. Disponible en: https://www.tecnm.mx/?vista=Campus.

TecNM. (2020b). “TecNM noticias”. Sitio web. Disponible en https://www.tecnm.mx/?vista=noticias&dato=&r=&v=&pn=1#769.

TecNM. (2020c). “TecNM virtual”. Sitio web. Disponible en https://www.tecnm.mx/?vista=TecNM_Virtual.

TecNM. (2020d). “Sistema Nacional de Estadística del TecNm. 43 programas educativos de licenciatura ofertados en el TecNM”, Disponible en: https://sne.tecnm.mx/public/programas.

Tomlinson, C. A. (2015). Teaching for excellence in academically diverse classrooms. Society, 52(3), 203-209. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s12115-015-9888-0
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos. Tailandia:

UNESCO. (2020). “La educación transforma vidas”. En línea, disponible en: https://en.unesco.org/themes/education (Consultado el 04 de julio de 2020).

Villalonga Muncunill, A. (2020). La educación superior a distancia. Modelos, retos y oportunidades. Oficina Regional de Cultura para América Latina y el Caribe. 2.
Resumen histórico de la Educación a Distancia. UNESCO. La Habana, Cuba. Recuperado el 15 de julio de 2020. En: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Havana/pdf/educacion_a_distancia_modelo_final.pdf.

Yong, E., Nagles, N., Mejía, C. y Chaparro, C. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 50, 80-105. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/814/1332

Published

2020-11-17

How to Cite

Navarrete-Cazales, Z., López-Membrillo, M. G., & Manzanilla-Granados, H. M. (2020). Achievements and perspectives of distance higher education at the National Technological Institute of Mexico. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (9-10), 53–82. https://doi.org/10.25087/resur9.10a3